Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kritik mot miljözonerna: "Miljöpartiet hatar bilen"

Martin Kinnunen.
Foto: SVEN LINDWALL
Karolina Skog.
Foto: (C) PELLE T NILSSON / (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTURES
Tomas Eneroth.
Foto: (C) PELLE T NILSSON / (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTURES

Frågan om miljözoner väcker starka känslor.

Moderaterna och Sverigedemokraterna tycker att förslaget är "drastiskt" och orättvist mot dem som köpt dieselbilar i tron om att det var bra för miljön. 

Vänsterpartiet riktar också kritik mot regeringen – för att införandet av miljözonerna går för långsamt. 

Ett generellt dieselförbud var aldrig aktuellt, enligt infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). I stället blir det upp till kommunerna att avgöra var miljözonerna ska införas och än så länge är det bara Stockholms kommun som visat intresse.

– Det kommer framför allt bli aktuellt på några gator i Stockolm, som Hornsgatan och i gamla stan, säger Tomas Eneroth.

Det kommer att finnas tre miljözoner – zon ett som bara är för el- och gasbilar och zon tre där alla personbilar är tillåtna. 

I zon två kommer till en början bilar med Euro 5-klassning att tillåtas, men från och med juni 2022 ska dieselbilar med Euro 5-klassning förbjudas. Bensinbilar med Euro 5 kommer även efter 2022 att få köras i zon 2.

Det är här regeringens förslag är mer försiktigt än Transportstyrelsen – som ville införa miljözoner full ut redan 2020.

– Vi har fått anpassa oss till den verklighet vi har, där konsumenter köpt dieselbilar i tron att de var miljöbilar. Det är ett politiskt dilemma, säger Karolina Skog.

"Det är ett politiskt dilemma", säger miljöminister Karolina Skog.
Foto: (C) PELLE T NILSSON / (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTURES

Kommer att finnas undantag 

De båda ministrarna poängterade flera gånger att luften på vissa gator i Stockholm i dag är hälsofarlig, inte minst för barn. Ändå är det alltså mer än fyra år innan zonerna är på plats fullt ut.

– Jag inser målkonflikten, men det är viktigt att vi ger en framförhållning så att den som köpt en Euro 5-klassad dieselbil får en möjlighet att kunna anpassa sig. Transportstyrelsens förlag var skarpt och det var många som reagerade på det, säger Tomas Eneroth.

Det kommer att finnas undantag från miljözonerna, men hur de ska se ut är i skrivande stund inte klart.

– Vi kommer inte att ha något generellt undantag för yrkestrafik, men ett exempel på undantag är bilar som är specialanpassade för funktionshindrade. Där kan vi inte kräva att de ska byggas om, säger Tomas Eneroth.


LÄS MER: DEBATT: Dieselförbud och miljözoner är EU:s fel – eller förtjänst 

Strid mellan regeringspartierna

Enligt flera medier föregicks beslutet av interna stridigheter mellan regeringspartierna. Enligt Aftonbladet har frågan förhandlats ända upp till partiledarnivå. Men Tomas Eneroth dementerar uppgifterna.

– Jag blev förvånad när jag läste medias beskrivning av spelet bakom. Det finns frågor där Socialdemokraterna och Miljöpartiet har olika ingångar men här har det varit lätt att komma överens, säger han.

Hur ska kommunerna kunna se till att reglerna efterföljs?

– Transportstyrelsen har i uppdrag att titta på det, men kameraövervakning är en möjlighet, säger Karolina Skog.

Ni vill ha så stor förutsägbarhet som möjligt, samtidigt ligger det helt på kommunerna att införa zonerna. Finns det en risk att zonerna kommer att komma och gå var fjärde år?

– Det är naturligtvis så att det kan finnas lokala opinioner som gör så att man först inför miljözoner och sen tar bort dem. Men Stockholm har varit den kommun som framför allt pratat om det, och där finns en bred överenskommelse om att införa miljözoner. Men i och med det kommunala självstyret kan det så klart inträffa, säger Tomas Eneroth.

"Det kommer framför allt bli aktuellt på några gator i Stockolm, som Hornsgatan och i gamla stan", säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Foto: (C) PELLE T NILSSON / (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTURES

LÄS MER: Forskaren: Miljözoner behövs inte i Sverige 

Moderaterna sågar förslaget

Jessica Rosencrantz, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna, beskriver regeringens förslag om miljözoner som "väldigt extremt". 

– Politiken har uppmuntrat människor att köpa dieselbilar för miljöns skull och nu vill regeringen straffa alla de familjer som gjort den investeringen. Det tycker vi är orimligt. Och det här är ett förslag som påverkar 1,3 miljoner dieselbilar i Sverige, säger hon och fortsätter:  

– Vår huvudkritik är att det här är ett drastiskt förslag som inte ger människor en ärlig chans att ställa om. Det är det viktigaste i miljöpolitiken – att vi har långsiktiga spelregler. Eftersom politiken har uppmuntrat människor att köpa en dieselbil kan man inte sedan bara förbjuda dem, utan respekt för människors hushållsekonomi. 

Moderaterna vill se andra typer av satsningar – på fler laddstolpar för elbilar och en ökad inblandning av biodrivmedel till exempel.   

SD:s miljöpolitiska talesperson Martin Kinnunen säger att partiet är kritiska till förslaget.
Foto: SVEN LINDWALL

"Miljöpartiet hatar bilen" 

Även Sverigedemokraterna är kritiska till förslaget om miljözoner. 

– Vi är kritiska, det här är ett drastiskt förslag som vi inte tycker behövs. Läget med luftföroreningarna har hela tiden blivit bättre över tid, teknikutvecklingen kommer att lösa problemet, säger SD:s miljöpolitiska talesperson Martin Kinnunen.

– Förslaget innebär mångmiljardkostnader i kapitalförstöring när bilar blir värdelösa. Vinsterna är mycket mindre än kostnaderna. Miljözonerna kommer att bli en viktig valfråga. Skulle det bli en akut situation med luftföroreningarna är vi inte främmande för tillfälliga regleringar, men i dag har Stockholm bra luft internationellt sett, fortsätter han. 

Enligt Martin Kinnunen handlar förslaget egentligen inte om luftkvalitet. 

– Det handlar om att Miljöpartiet hatar bilen och Socialdemokraterna har tvingats vika sig för det, säger han. 

V: Fel att skjuta på det till 2022

Jens Holm, miljöpolitisk talesperson för Vänsterpartiet, vill ha miljözoner. 

Han är i stället besviken på regeringen för att införandet dröjer.  

– Överlag är det ett bra förslag, folkhälsan och miljön måste gå först. När det finns bilar med så stora utsläpp av kväveoxider och partiklar är det rimligt att begränsa dem. Jag är däremot besviken över att regeringen har valt att skjuta på det här till 2022. Genom att vänta så länge riskerar man att förslaget kanske inte ens blir av. 2022 är som bekant valår, säger Jens Holm och fortsätter:

– Det är en svår avvägning och jag har stor respekt för den som köpt en dieselbil i tron att de gjorde något bra för miljön. Men den vreden och besvikelsen borde riktas mot biltillverkarna, som vi vet har fuskat med utsläppsstatistiken. Det vore inte mer än rätt att de fuskande biltillverkarna kompenserar kunderna.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.