Under en längre tid har Ellinor Elofsson, 31, märkt hur de stora klädkedjorna flyttat sina plus size-kollektioner till onlinebutikerna, i stället för de fysiska.
Det var när hon besökte en Lindex-butik som hon till slut fick nog.
På en skylt informerades kunderna om att butiken inte hade så mycket av plus size-storlekarna, utan att ett större utbud gick att hitta på företagets hemsida.
– Jag kände att nu får det vara nog. Jag insåg att jag gick och tittade i butikerna men att det inte fanns någonting för mig. Jag blev förbannad och kände ”vad fan”, säger Ellinor Elofsson.
– Det är ganska illa, får man ju säga. Det känns inte acceptabelt någonstans. Känslan de levererar är att de gärna vill ha våra pengar men inte vill ha oss i butiken.
Många känner igen sig
Ilskan blev till ett inlägg på Instagram och Facebook.
– Jag anser mig själv vara en kroppsaktivist. Jag vill ändra folks självbild och känna att de kan ta plats och trivas med sig själva, oavsett storlek. Jag har alltid varit större än normen så det har alltid legat mig varmt om hjärtat. Att alla ska behandlas lika, oavsett hur de ser ut, berättar Ellinor Elofsson.
Och det visade sig att hon inte var ensam om sina känslor.
I kommentarsfältet på Instagram och Facebook berättar hundratals kvinnor om liknande upplevelser.
Även butikspersonal har hört av sig till Ellinor.
– Det är också folk från Lindex, alltså som jobbar i butikerna, som också har hört av sig. Och sagt att ”vi förstår reaktionen, och vi har också reagerat på det här”. Det är ju de som får se kundernas besvikelse och som får meddela det här, och det är inte kul att behöva göra det.
https://www.instagram.com/p/CYSIQQYOXeH/?hidecaption=trueSedan inlägget publicerades har representanter från både H&M och Lindex har kontaktat Ellinor Elofsson, och hon upplever kontakten som positiv.
Nu hoppas hon på en förändring.
– Jag hoppas att vi kan få tillbaka stora plagg i butikerna. Kläder är ju sydda efter normstorlekar, men är det några som behöver prova kläder så är det ju de som står utanför normen. För att deras kroppar inte ser ut som de plaggen är tilltänkta för.
”Många föredrar att handla online”
Håcan Andersson, presskontakt på H&M, säger att deras mål är att kunna erbjuda ett bredare sortiment, men att kundernas förändrade shoppingbeteende påverkar vad som finns i butik.
”Många av våra kunder föredrar att handla online, och på H&M.com kan vi erbjuda ett ännu större utbud av produkter, storlekar och fler koncept”, skriver han i ett mejl.
Han fortsätter:
”Dessutom har det också skett en positiv förändring i och med att flera av våra koncept nu finns tillgängliga i storlek 50 i butik”.
På Lindex har man tagit bort plus size-avdelningen, för att i stället erbjuda alla plagg i större storlekar.
”Vår ambition på Lindex är att erbjuda ett brett sortiment för alla kvinnor oavsett storlek på ett inspirerande och inkluderande sätt” skriver kommunikationschef Kristina Hermansson i ett mejl.
Hon menar att de större storlekarna finns både i butik och online, men att storlek S till L är de som efterfrågas mest.
Cubus i sin tur har ingen egen plus size-kollektion.
”Vi har storlek XS-2XL i våra fysiska butiker och XS-3XL i vår nätbutik” skriver Johan Jakobsson, marketing manager på Cubus, i ett mejl.
”Cubus kom nyligen ut som bäst i ett test som undersökte storleksutbud i det norska programmet ”TV2 Hjelper deg” skriver han vidare, och menar att det visar att företaget har ett inkluderade utbud till många av sina kunder.