Kritik mot Arlas nya annonskampanj

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Arlas ordlek skapade frågetecken.

"Osmaklig", "ofräsch" och "nedvärderande".

En formulering i en av Arlas nya kampanjer har skapat reaktioner på nätet och i sociala medier.

– Vi hade inte räknat med reaktionerna, säger Per Andersson, ansvarig för kampanjen hos Arla.

Arla har mottagit klagomål i sociala medier och via företagets sida för konsumentkontakt den senaste veckan.

Anledningen är meningen ”vi tänkte kalla den Yalla drottningbär, men smaken är ju kunglig” i mejeriets senaste reklamkampanj för en bäryoghurt.

Kritiken handlar om formuleringen, som enligt klagomålen antyder att kungar är bättre än drottningar och att Arla indirekt ställer könen mot varandra i form av två olika förstärkningsord.

"Otroligt ofyndig, ofräsch och sexistisk reklam!” skriver en person på Facebook.

"Väldigt osmaklig, nedvärderande och märklig. Jag förstår nog faktiskt inte ens riktigt vad ni menar. Skulle drottninglikt alltså vara sämre än kungligt eller vad menar ni egentligen?" skriver en annan.

"Missar jag något eller menar ni att en kung (man) är bättre än en drottning (kvinna)”, skriver ytterligare en person på Arlas sida för konsumentkontakt.

– Det har varit en del reaktioner, dels från de som har kritiserat annonsen, men även från de som har tyckt att reaktionerna varit överdrivna, säger Per Andersson, brand manager för produkten Yogi Yalla, samt ansvarig för kampanjen, på Arla.

Många har tolkat det bokstavligt, att ”kung” (manligt) skulle stå högre än ”drottning” (feminint), och att kung och drottning representerar könen här. Hur är budskapet egentligen menat?

– Att rangordna mellan vare sig kungligheter eller kön har aldrig varit poängen. Poängen ligger i att de som var satta att namnge produkten tyckte smaken var ”kunglig”. Annonsen ville på ett humoristiskt sätt lyfta att det därmed vore missvisande att kalla den drottningbär.

Kampanjen har även diskuterats på Arlas sida för konsumentkontakt.

Hade inte räknat med reaktioner

På Facebook skriver Arla att kampanjen är en lek med ord, vilket har skapat vidare diskussioner.

"Men då blir ju ’poängen' ändå att nånting kungligt är bättre än någonting som börjar på 'drottning'. För en drottning är tydligen inte 'royal' nog. Den här reklamen lämnar bara en dålig smak i munnen och jag hoppas ni till er nästa kampanj tänker på att könsroller från medeltiden inte är rätt sätt att marknadsföra en 'hipp' yoghurt”, skriver en person på Arlas sida för konsumentkontakt.

En annan person föreslår:

"Genom er ordlek säger ni ju att kung (man) är bättre än drottning (kvinna). En drottning ÄR kunglig (royal på engelska) så 'vi kallar den drottningbär för smaken är ju kunglig' hade varit en ordlek som hade funkat.”

– Poängen med annonsen var att lyfta den goda smaken. Hade vi i stället skrivit ”och smaken är…” istället för ”men smaken är…” kanske det hade blivit tydligare, säger Per Andersson.

Även på Twitter och Facebook har kritik framförts.

"Givetvis mindre lyckat"

I ett av sina svar på Facebook skriver Arla att ”den här gången har det inte blivit helt 100 och ansvariga tar med sig detta inför framtida reklamcopys”.

Är ni förvånade över att det har blivit en diskussion av det här?

– Ja, vi hade inte räknat med reaktionerna. Vi har nu förstått att många uppfattade annonsen på ett sätt som inte var menat, vilket är tråkigt, säger Per Andersson och fortsätter:

– Det är trist att folk har uppfattat den på ett sätt som inte är menat. När man behöver förklara humor i efterhand är det givetvis mindre lyckat.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.