Di:s avslöjande på måndagen att Svenskt Näringsliv och flera arbetsgivarorganisationer har täta kontakter med SD.
Nu berättar tidningen att näringslivet har gett flera kommunikationsbyråer uppdrag att arbeta för att påverka partiet och att Kreab, en av de tyngsta byråerna, var mycket tidiga med att jobba mot partiet.
Enligt tidningen har man inom Kreab diskuterat förhållandet till SD och kommit fram till att det ska behandlas på samma sätt som andra partier.
– Att man försöker påverka alla som är politiskt valda är väl rätt självklart, säger Peje Emilsson till Di.
Linus Bylund nyckelperson
Många av kontakterna via kommunikationsbyråer går via partiets ekonomisk- politiske talesman Oscar Sjöstedt men mest betydelsefull i sammanhanget ska Jimmie Åkessons högra hand Linus Bylund vara.
Han är ledamot i riksdagen och en av partiets främsta företrädare.
– Det är många kommunikationsbyråer och lobbygrupper av modell större som visar sitt intresse. Det var nu under våren 2015 som det började rulla på ordentligt. Det har nog både att göra med valresultatet och att det har sjunkit in att vi är här för att stanna, säger Linus Bylund till Dagens Industri.
Dagens Industri skriver att det är Kreabs Sverigechef Markus Uvell oftast står för kontakterna med SD. Uvell var tidigare vd för den borgerliga tankesmedjan Timbro och är även författare till en bok om SD.
"Potentiellt jättestort inflytande"
– Jag tror att det är jätteviktigt att förstå hur olika aktörer uppfattar samhällsutvecklingen. Det gäller inte minst Sverigedemokraterna som har ett potentiellt jättestort inflytande i svensk politik, säger Markus Uvell till Di.
Enligt Di så beskriver Linus Bylund Markus Uvell närmast som en vän. De har träffats på luncher och varit ute och druckit öl tillsammans.
– Vi umgås även halvt privat. Det är inget konstigt och vi behöver saker som de har. Det är företrädesvis faktaunderlag. Men det är väldigt lite som handlar om direkt lobbyism, säger han till DI.