Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Körkort för vattenskoter föreslås bli krav 2022

Tidigare klipp: Regeringen vill införa förarbevis på vattenskoter.
Efter flera års klagomål på vattenskoterförare fick Transportstyrelsen i somras i uppdrag från regeringen att ta fram ett förslag till förarbevis och obligatorisk utbildning. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.Foto: MAJA SUSLIN / TT
Transportstyrelsen föreslår att förarbevis för vattenskoter ska vara ett krav år 2022.Foto: Erik Simander/TT

Förarbevis för vattenskoter ska vara ett krav 2022, föreslår Transportstyrelsen.

Men båtorganisationer är kritiska till förslaget.

Efter flera års klagomål på vattenskoterförare som buskör och skapar oro fick Transportstyrelsen ett regeringsuppdrag i somras att ta fram ett förslag till förarbevis och obligatorisk utbildning. Nu har myndigheten presenterat sitt arbete.

– Det här kommer att underlätta förutsättningarna att skapa ordning och reda på sjön, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Alla som kör vattenskoter föreslås genomgå en utbildning på en till två dagar för att få ett förarbevis.

– Jag tycker att det är bra att man tar fram både en teoretisk och en praktisk utbildning, men också att man hittar en modern ordning med digitalt förarbevis, säger Tomas Eneroth.

”Inte en sommar till”

Kravet på förarbevis ska börja gälla 1 januari 2022 enligt förslaget.

– Jag vill gärna att vi har en ordning redan nästa sommar. Jag vill inte uppleva en sommar till som den vi hade med förare som respektlöst körde nära badgäster och bröt mot regler vi har på sjön, säger Tomas Eneroth.

Han säger att möjligheten att gå fortare fram ska prövas, men han påpekar samtidigt att det är tusentals vattenskoterförare som ska utbildas.

Lätt att runda

Svenska båtunionen, Svenska kryssarklubben och Svenska seglarförbundet är kritiska till förslaget och anser att det är lätt att runda. De pekar på att nästa år kanske det är andra vattenburna farkoster som människor blir upprörda över.

”Vårt förslag är enkelt, låt alla båtar och farkoster på sjön som kan köras över 35 knop omfattas av krav på förarbevis”, skriver organisationerna i ett pressmeddelande.

Tomas Eneroth säger att han inte utesluter krav på förarbevis för fler farkoster i framtiden.

– Låt oss först gå vidare där vi ser de största olägenheterna och det gör vi när det gäller vattenskotrar.

Transportstyrelsens förslag

Utbildningen ska bestå av teoretiska och praktiska moment. Den beräknas ta en till två dagar.

Efter avslutad och godkänd utbildning utfärdas ett digitalt förarbevis. Den som kör vattenskoter ska ha det med sig tillsammans med en giltig id-handling för att visa upp vid kontroll.

Den som inte kan visa upp sitt förarbevis ska kunna få böter. Samma påföljd gäller även för den som lånar eller hyr ut en vattenskoter till någon som saknar förarbevis.

Vid upprepade överträdelser av kraven ska ett förarbevis kunna återkallas.

Transportstyrelsen föreslår också att myndigheten ska få rätt att godkänna och kontrollera utbildningssamordnare.

 

Källa: Transportstyrelsen

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.