"Call tag" heter en applikation som Försäkringskassans kommunikationsavdelning har tagit fram ihop med PR-byrån Prime. Idén är att "Call tag" ska laddas ner i kundernas smarta telefoner och visa att det är Försäkringskassan som ringer samt vilket ärende det gäller.
Nyligen presenterades appen på webbdagarna i Stockholm av den före detta kommunikationsdirektören Jonas Lindgren.
- Vi räknar med att appen ska fungera om några veckor, berättar Malin Severin chef för kundkommunikation.
"Inget som är godkänt"
Problemet är bara att "Call tag" inte är förankrad i Försäkringskassans organisation.
- Jag bestämmer över appar och andra IT-tjänster. Det här är inget som är godkänt, säger IT-chefen Stefan Olowsson.
- Rutinerna kräver en upphandling och det har inte skett, säger inköpschef Louise Haag Wirsén
Expressen ville i går se avtalet mellan Jonas Lindgren och Prime.
- Det enda som finns är en offert på 450 000 kronor. Avtalet kan ha slutits muntligt, säger presstjänstens Eva Rosman och säger att man måste "gå till botten med uppgifterna".
Lasse Wierup