Jonas Lindgren beställde en ny IT-tjänst för 450 000 kronor. Men varken IT-avdelningen eller inköpsavdelningen hade sagt ja. Foto: Torbjörn Larsson
Jonas Lindgren beställde en ny IT-tjänst för 450 000 kronor. Men varken IT-avdelningen eller inköpsavdelningen hade sagt ja. Foto: Torbjörn Larsson

Köpte IT-tjänst för 450 000 kronor – utan lov

Publicerad

Jonas Lindgren beställde en ny IT-tjänst för 450 000 kronor. Men varken IT-avdelningen eller inköpsavdelningen hade sagt ja.

- Det har inte följt rutinerna, säger inköpschef Louise Haag Wirsén.

"Call tag" heter en applikation som Försäkringskassans kommunikationsavdelning har tagit fram ihop med PR-byrån Prime. Idén är att "Call tag" ska laddas ner i kundernas smarta telefoner och visa att det är Försäkringskassan som ringer samt vilket ärende det gäller.

Nyligen presenterades appen på webbdagarna i Stockholm av den före detta kommunikationsdirektören Jonas Lindgren.

- Vi räknar med att appen ska fungera om några veckor, berättar Malin Severin chef för kundkommunikation.

"Inget som är godkänt"

Problemet är bara att "Call tag" inte är förankrad i Försäkringskassans organisation.

- Jag bestämmer över appar och andra IT-tjänster. Det här är inget som är godkänt, säger IT-chefen Stefan Olowsson.

- Rutinerna kräver en upphandling och det har inte skett, säger inköpschef Louise Haag Wirsén

Expressen ville i går se avtalet mellan Jonas Lindgren och Prime.

- Det enda som finns är en offert på 450 000 kronor. Avtalet kan ha slutits muntligt, säger presstjänstens Eva Rosman och säger att man måste "gå till botten med uppgifterna".

 

Lasse Wierup

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


sonia

Till Expressens startsida

Mest läst i dag