Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Köpte IT-tjänst för 450 000 kronor – utan lov

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Jonas Lindgren beställde en ny IT-tjänst för 450 000 kronor. Men varken IT-avdelningen eller inköpsavdelningen hade sagt ja.
Foto: Torbjörn Larsson

Jonas Lindgren beställde en ny IT-tjänst för 450 000 kronor. Men varken IT-avdelningen eller inköpsavdelningen hade sagt ja.

- Det har inte följt rutinerna, säger inköpschef Louise Haag Wirsén.

"Call tag" heter en applikation som Försäkringskassans kommunikationsavdelning har tagit fram ihop med PR-byrån Prime. Idén är att "Call tag" ska laddas ner i kundernas smarta telefoner och visa att det är Försäkringskassan som ringer samt vilket ärende det gäller.

Nyligen presenterades appen på webbdagarna i Stockholm av den före detta kommunikationsdirektören Jonas Lindgren.

- Vi räknar med att appen ska fungera om några veckor, berättar Malin Severin chef för kundkommunikation.

"Inget som är godkänt"

Problemet är bara att "Call tag" inte är förankrad i Försäkringskassans organisation.

- Jag bestämmer över appar och andra IT-tjänster. Det här är inget som är godkänt, säger IT-chefen Stefan Olowsson.

- Rutinerna kräver en upphandling och det har inte skett, säger inköpschef Louise Haag Wirsén

Expressen ville i går se avtalet mellan Jonas Lindgren och Prime.

- Det enda som finns är en offert på 450 000 kronor. Avtalet kan ha slutits muntligt, säger presstjänstens Eva Rosman och säger att man måste "gå till botten med uppgifterna".


Lasse Wierup

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.