Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kommunikationen i haveri under terrorn

Dådet slutade med fem döda människor och många skadade. Foto: Rob Schoenbaum / POLARIS/IBL POLARIS
På eftermiddagen den 7 april kapade uzbeken Rakhmat Akilov, 39, en lastbil, styrde ner mot Drottninggatan – och mejade ner allt i sin väg. Foto: Henrik Isaksson/Ibl / /IBL

När terrormisstänkte Rakhmat Akilov iscensatte sin blodiga lastbilsräd längs Drottninggatan fick räddningstjänsten i Stockholm problem – med sin kommunikationsutrustning.

– När vi kom ner med styrkorna var det svårt att ha ett samband med dem, de kunde inte rapportera tillbaka vad som hade hänt utan bara lite grann och så var det tyst ett tag till, säger Svante Borg, förbundsdirektör vid Storstockholms brandförsvar till Ekot.

På eftermiddagen den 7 april kapade uzbeken Rakhmat Akilov, 39, en lastbil, styrde ner mot Drottninggatan – och mejade ner allt i sin väg.

Det slutade med fem döda människor och många skadade.

Nu uppger Sveriges Radios Ekot att hela räddningstjänsten i Stockholm inledningsvis upplevde stora problem med den interna kommunikationen Rakelsystemet.

Det här medförde att delar av ledningen fick omdirigera sig ner till centrum och styra den akuta insatsen på plats.

Enligt Svante Borg, förbundsdirektör vid Storstockholms brandförsvar, gick det inte att rapportera tillbaka vad som hade hänt utan enbart delar av det.

Emellanåt var det helt tyst i utrustningen.

Terrormisstänkte Rakhmat Akilov.

Kan inte hitta var det felade

– Det var även svårt med mobiltelefoner så då tryckte vi på med resurser så att vi kunde få grepp på situationen, säger han.

Det är inte utrett vad exakt som felade i Rakelsystemet.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB – ansvariga Rakelsystemet – har inte kunnat se att det var några nätproblem under de inledande insatserna längs Drottninggatan.

– Det vi behöver göra är att ta reda på vad orsaken är till att man inte kunde kommunicera. När vi tittar på vår statistik kan vi inte hitta felet i Rakelnätet. Då får vi helt enkelt gå vidare och se, vad var det då som var orsaken, säger Minna Nyman, verksamhetschef för Rakel och ledningssystem på MSB, till Ekot.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!