Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Vegetariskt kan sälja lika mycket som kött 2030

Greta Thunbergs fem bästa tips för klimatet. Så kan du som enskild individ påverka.
Klas Balkow, vd för Axfood.
Foto: STEFAN NILSSON

Varsågod, vegobiffen. Stick, blodiga steken .

Svenskt närproducerat kött är på väg bort – i stället är det vegetariska alternativ som efterfrågas hos de svenska matjättarna.

– Min uppfattning är att våra kunder i dag är betydligt mer initierade och medvetna inför de klimatutmaningar vi står inför – där maten spelar en stor roll, säger Axfoods vd Klas Balkow till SvD.

Axfood, Ica och Coop satsar stora resurser på att få de växtbaserade köttsubstituten att öka i försäljning.

Inom det vegetariska sortimentet har Ica under året släppt 50 egna produkter.

Per Strömberg, vd för Ica-gruppen, säger till SvD att inför bolagets senaste kvartalsrapport tittade han särskilt på hur stor tillväxten inom det vegetariska området var.

– De senaste åren har det funnits en väldigt tydlig trend runt det svenska, närproducerade köttet som Ica har jobbat mycket med. Nu är den enskilt starkaste trenden den vegetariska, förklarar Per Strömberg.

Han vill inte lämna ut några siffror, men konstaterar att ”det rör sig om betydande satsningar inom området”.

Kan vara lika stort som kyckling 2025

Om dagens höga tillväxttakt kvarstår, så menar Ica-gruppens vd att 2025 är de vegetariska alternativen ett lika stort segment som kyckling. 

Lägg till fem år till och de vegetariska motsvarigheterna når köttets nivåer, enligt Per Strömberg.

Även Linn Karlsson, kategori- och inköpsansvarig för Coops vegetariska sortiment, är helt säker på att detta är en trend som håller i sig.

– Det som syns nu är ett skifte och inte en trend. Sortimentet kommer att öka, och produkterna blir bättre i och med ökad konkurrens och innovation, säger hon till SvD.

Hos Coop är det framför allt försäljningen av de färska vegetariska köttsubstituten som har gått upp mycket starkt.

Förra året låg tillväxten på drygt 50 procent. Hittills i år är siffran den samma.


◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.