Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Vännerna bildade Klimatklubben – vill bli ny maktfaktor i kampen för miljön

Maria Soxbo, Emma Sundh och Johanna Nilsson valde att starta Klimatklubben för att engagera människor i kampen för ett bättre klimat. Foto: Klimatklubben

De använde sin klimatångest för att skapa en ny miljöröst.

Nu samlar initiativet Klimatklubben över 10 000 människor – som tillsammans hjälper och tipsar varandra om sätt att leva mer miljövänligt.

– Vårt mål är en normförskjutning där det normala inte är att flyga på en weekend eller alltid äta kött, utan det klimatsmarta ska vara det nya normala, säger Johanna Nilsson, en av Klimatklubbens grundare.

Sommarens bränder och de ständiga larmen om global uppvärmning och jordens allt sämre tillstånd fick nästan Johanna Nilsson att misströsta om att det går att förändra utvecklingen.

Men när hon diskuterade saken med sina vänner Maria Soxbo och Emma Sundh bestämde de sig ändå för att göra något – och när FN:s klimatrapport publicerades 8 oktober gick de från tanke till handling på bara några timmar.

– Vi kände att vi måste agera nu, vi kan inte hålla på och planera en massa, säger Johanna Nilsson.

Vill inspirera – inte komma med pekpinnar

Samma kväll lanserade de Klimatklubben och startade det nya forumets Instagramkonto. Målet var att skapa en samlingsplats för människor som känner att de vill göra något konkret för miljön. Över natten fick de tusen följare och i dag har Instagramkontot nära 10 000 följare samtidigt som Facebook-gruppen engagerar nära 4 000 människor.

– Det händer så mycket i den, folk spånar och har bildat olika initiativ och arbetsgrupper. Det var vår förhoppning och dröm att samla folk som vill göra saker. Det ska vara ett framåtdrivande initiativ där vi kan inspirera människor i stället för att skuldbelägga och komma med pekpinnar, säger Johanna Nilsson.

https://www.instagram.com/p/BpUXqdclPJI/?utm_source=ig_web_copy_link

Förhoppningen är att det växande engagemanget för klimatfrågorna ska leda till en normförskjutning i samhället där människor inte längre anser att det är normalt att äta kött varje dag eller ta flyget till någon annan stad för weekendsemester.

Hoppas bli en maktfaktor

Johanna Nilsson jämför med rökning och hur människor i dag inte längre anser att det är normalt att röka inomhus på krogen:

– Det klimatsmarta ska vara det nya normala och dit måste vi nå genom att normförskjuta och förändra och det kan vi bara göra genom att prata.

Hon tror att Klimatklubben kan bli en framtida maktfaktor om de fortsätter att samla medlemmar i samma takt som hittills och dessutom aktivt driver på i diskussionerna om ett miljövänligare vardagsliv.

– Om vi kan vara riktigt högljudda och prata i alla sammanhang, då kan vi också skapa en opinion som kan trycka på både företag och politiker, säger Johanna Nilsson.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!