Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Unga kvinnor bäst på att köra klimatsmart

Här är de fem mest förorenade länderna i världen.
Var femte bilist har minskat sitt körande för klimatets skull. Foto: OLLE SPORRONG
Johanna Sandahl är ordförande för Naturskyddsföreningen. Foto: Fredrik Hjerling / Pressbild

Unga kvinnor kör mest klimatsmart i Sverige, enligt en ny undersökning av Kantar Sifo på uppdrag av Circle K.

Samtidigt uppger över var femte bilist att de minskat sitt körande för klimatets skull.

– Det bästa för klimatet är om allt fler avstår från att äga en bil och därmed kör mindre, säger Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen.

I en ny undersökning som gjorts av Kantar Sifo på uppdrag av Circle K har svenskarnas körvanor satts under luppen. Fokus har legat på hur klimatsmarta vi är i vårt bilkörande – och där hamnar de unga kvinnorna i topp.

I kategorin kvinnor mellan 18-29 år svarar 81 procent att de hellre går eller cyklar än tar bilen på sträckor kortare än tre kilometer. Motsvarande andel för resterande grupper var 68 procent.

De unga kvinnorna är också bättre på att samåka. Hela 15 procent uppger att de kör tillsammans med andra i större utsträckning nu än för två år sedan. Motsvarig siffra för alla andra grupper var 10 procent.

– Jag tycker inte att det är så förvånande. Det stämmer väl överens med andra undersökningar som handlar om miljömedvetenhet och engagemang för klimatet. Den gruppen sticker alltid ut där, säger Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen.

Fler bilister tänker på klimatet

Men även i de andra grupperna syns en positiv utveckling för klimatet. Fler än var femte svensk bilist uppger att de har minskat till bilkörande till förmån för klimatet.

Det ser Johanna Sandahl som positivt.

– Det är alltid bra att tänka ett steg till kring sin körning. Kan jag ta cykeln eller kan jag effektivisera mitt körande? Kan jag undvika vissa körningar, göra fler ärenden under samma runda eller samåka?, säger hon.

I undersökningen uppger 42 procent att de börjat gå eller cykla mer för att minska sin klimatpåverkan. Där vill Johanna Sandahl se en större utveckling, mot att allt fler skippar bilen helt.

– Jag tycker att man kan fundera på om man måste äga en bil. Det är jättestor skillnad om man bor på landet och har ett annat behov, men många människor i storstäder skulle kunna klara sig med en bilpool eller med att åka kollektivt, säger Johanna Sandahl.

Enkät: Har du minskat ditt bilkörande till förmån för klimatet?

Hanna Gaco, 25, lärare, Jönköping. – Jag går till jobbet varje dag och försöker samåka när jag kan. Man försöker tänka på miljön när det går. Tror det är fler killar som kör ofta, de är kanske lite mer stereotypa med sitt bilintresse och bilkörande mera ofta. Foto: ANNA HÅLLAMS
Louise Thorén, 31, förskollärare, Jönköping.– Jag har elcykel via mitt jobb, som subventionerat möjligheten. Jag jobbar mitt i stan så det är smidigare med cykel. Jag har väldigt backigt hem, så en vanlig cykel hade nog inte varit ett alternativ. Men med elcykel fungerar det jättebra. Foto: ANNA HÅLLAMS
Amanda Yngve, 21, lärare, Taberg.–Nej, tyvärr, jag tar ofta bilen. Jag åker till jobbet och till stallet. Men jag funderar på att skaffa en elcykel, det är både motion och jag sparar pengar. Det är dyrt att ha bil. Foto: ANNA HÅLLAMS

Så svarade svenskarna om sitt bilkörande

I en undersökning av Kantar Sifo på uppdrag av Circle K har 100 personer fått svara på frågor om sitt körande. Samtliga som deltog har körkort och kör bil minst en gång i månaden.

 

40 procent av kvinnorna och 27 procent av männen har kört mindre än 1 000 mil det senaste året. 34 procent av männen och 22 procent av kvinnorna har kört mer än 2 000 mil det senaste året.

 

41 procent uppger att de kör bil minst en gång per dag. 80 procent uppger att de kört bil en gång per vecka.

 

76 procent av kvinnorna och 71 procent av männen promenerar, cyklar eller åker kollektivt vid sträckor kortare än tre kilometer. Vid sträckor mellan tre och sex kilometer blir resultatet för båda grupper 39 procent.

 

46 procent har övervägt att köra en elbil, elhybrid eller laddhybrid. 55 procent av de som inte köpt eller som inte överväger att köpa ett sådant fordon uppger att den största orsaken är bilens inköpspris.

 

33 procent av bilisterna som frågats uppger att de inte gör något för att minska sin klimatpåverkan från sitt körande.

 

Källa: Kantar Sifo, Circle K