Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Techjättar tjänar miljarder på att hjälpa bolag hitta olja

2017 var det tredje varmaste året i modern tid.
Google.Foto: SHUTTERSTOCK
Microsoft.Foto: TED S. WARREN / AP TT NYHETSBYRÅN
Amazon.Foto: MARK LENNIHAN / AP TT NYHETSBYRÅN

Löften om att bli klimatneutrala. Vindkraft-drivna datahallar. Det är termer som bolag som Amazon, Google och Microsoft använder om sig själva.

Men techjättarna tjänar också miljarder på att hjälpa oljebolag hitta och utvinna mer olja, rapporterar Dagens Nyheter.

DN har granskat marknadsföringsmaterial och offentliggjorda affärer mellan oljeindustrin och Microsoft, Amazon och Google. Företagen säljer in sin mest avancerade teknik som verktyg för att göra det så billigt som möjligt att utvinna mer fossila bränslen. Här återfinns termer som ”nya borrmöjligheter” (Microsoft) och ”hitta och utvärdera oljefält snabbare” (Google).

I marknadsföringsmaterial riktat till oljeindustrin beskrivs hur Amazons analysverktyg kan hjälpa bolag att ”snabbt avgöra var man ska borra” och ”hitta nya resurser”.

– Allt letande efter nya olje- och gaskällor är klimatmässigt katastrofalt. Vi har en väl definierad återstående koldioxidbudget och det finns redan mer resurser än vad den tillåter. Att arbeta för att hitta mer är inte försvarbart om man är ett företag med högt ställda ambitioner inom klimatområdet, säger Johan Kuylenstierna, vice ordförande i Klimatpolitiska rådet, till tidningen.

”Energibranschen ska ha tillgång till den mest innovativa tekniken”

I ett skriftligt meddelande till tidningen säger Microsoft: ”Vi är fast beslutna att fortsätta arbeta med alla våra kunder, inklusive de i olje- och gasindustrin”, för att nå ”dagens affärsmässiga mål” men sikta på framtida nollutsläpp. 

”Energibranschen ska ha tillgång till den mest innovativa tekniken”, skriver Amazon till tidningen och hävdar att företaget bidrar med ”innovation” för att minska oljebolagens klimatpåverkan.

Google har enligt tidningen avböjt att kommentera.

TV: Vi reder ut skillnaden på klimat och väder

Vi reder ut skillnaden på klimat och väder.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.