Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Tanka kritiseras för ”klimatsmart” reklam

Foto: SKÄRMDUMP/TANKA
Foto: HENRIK ISAKSSON/TT / HENRIK ISAKSSON TT NYHETSBYRÅN

På sin hemsida gör Tanka i Sverige AB reklam för drivmedel och marknadsför det som ”klimatsmarta drivmedel”. 

Något som Konsumentverket nu kritiserar.

Konsumentverket menar att Tanka i Sverige AB:s reklam för ”klimatsmarta drivmedel” är vilseledande samt strider mot god marknadsföringssed.

Marknadsföringen bedöms av Konsumentverket som ”ett ospecifikt påstående som ger konsumenten intrycket att Tankas drivmedel inte har någon påverkan på miljön eller en viss positiv miljöpåverkan”, vilket framgår i ett beslut från Konsumentverket.

Vidare menar Konsumentverket att användandet av påståenden som ”klimatsmart” ska preciseras för att visa vilka fördelarna för miljön är.

I Tankas reklam ska detta inte framgå, vilket har lett att Konsumentverket anser att reklamen är vilseledande.

I beslutet från Konsumentverket menar det att de vill se ”frivilliga rättelser” från Tankas sida och att de därför ges möjlighet att bland annat redogöra för de ändringar som kommer att göras med anledning av kritiken.

Expressen har sökt Tanka för en kommentar.

TV: Amsterdam förbjuder bensin och-dieselbilar

Amsterdam förbjuder bensin och-dieselbilar.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.