Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Svenska kappseglarens råd till Greta: Ta det lugnt

Greta Thunberg startade sin resa mot Madrid förra veckan.
Greta Thunberg har tidigare berättat om hur hon lär de andra resenärerna att spela Yatzy.Foto: DDP SOCIALMEDIASERVICE / DDP SOCIALMEDIASERVICE
Greta Thunberg med sin pappa Svante Thunberg när de anlände till New York i slutet av augusti.Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN
På Pia L'Obrys solosegling över Atlanten fick hon bara sova 20 minuter i sträck på den 32 dygn långa resan. Här vid målgången.Foto: Jens Österlund

Pia L'Obry har kappseglat ensam över Atlanten.

Nu följer hon Gretas resa och säger att förhållandena kan bli tuffa men att hon har stor tilltro till besättningens erfarenhet.

– Vädret är inte linjärt, utan lever sitt eget liv, och man måste ständigt anpassa sig efter förhållandena.

Greta Thunberg skrev under måndagen på Instagram att dag sex till sjöss bjöd på solsken när de passerade norr om Bermuda – men att vädret har varit tufft. Nu styr de vidare mot Azorerna.

https://www.instagram.com/p/B5AqtM4pgRQ/

Besättningen på Gretas resa har under de tidigare dagarna vittnat om svåra förhållanden och de tvingades ändra rutten söderöver för att undvika de svåra vindarna. 

2001 var Pia L'Obry skeppare på Ola Skinnarmos expedition till Grönland och året efter deltog hon i världens första helt kvinnliga expedition på egen köl till Antarktis. 2002-2003 kappseglade hon som första skandinav ensam över Atlanten – från Frankrike till Brasilien.

– Oavsett om man seglar på en 15 meter lång katamaran som de gör, eller som jag gjorde på en 6,5 meter segelbåt, kommer man inte ifrån att havet är väldigt stort och vågorna kan bli väldigt höga.

Ingen risk för katamaranen

Pia L'Obry berättar att det på ett sjökort eller en platt karta kan se ut som att den bästa rutten är rakt över från Nordamerika till Europa, men ofta seglar man längre norrut för att få mycket vind. Nu verkar det i stället som att de kommer att gå via Azorerna till Portugal.

– Det viktigaste är att de tar det lugnt och inte skyndar fram till klimatmötet. Men det har det där erfarna gänget koll på. Grejen med en katamaran är att den inte har någon köl så mycket vind kan bidra till att den välter. I den vind som Greta kommer möta nu finns ingen risk för det. 

Pia L'Obry har kappseglat ensam över Atlanten.Foto: Joachim Lundgren

Hon berättar att man framför allt försöker undvika motvind, eller ingen vind, som det kan vara mitt i högtrycket vid Azorerna. 

– Eftersom man då behöver kryssa fram i motvind och segla zick-zack mot vinden, vilket tar längre tid. Men eftersom de inte kappseglar behöver de inte optimera resan. När man väljer väg så tar man hänsyn till både vindstyrka, vindriktning, båttyp och erfarenhet ombord.  

”Vädret lever sitt eget liv”

Är det mycket vind, är det bästa att plocka ned seglen, enligt Pia L'Obry. Hon berättar att Malizia II som Greta seglade till New York från Plymouth med har en djup köl som bättre kan hantera omkullkastning än den katamaran hon nu reser med.

– Samtidigt är en katamaran mycket lättare och kan därför segla snabbare på lite vind. Därför kan de gå lite längre söderut för att fånga lättare vindar och undvika mer besvärliga vindar.

Det viktigaste enligt Pia L'Obry är att ha konstant koll på vädret, där är dagens moderna tjänster väldigt bra.

– Vädret är inte linjärt, utan lever sitt eget liv, och man måste ständigt anpassa sig efter förhållandena. Det är lite samma som vi behöver börja göra nu i ett förändrat klimat – tvingas bli mer flexibla och medvetna.

Insikter om att leva klimatsmart

På hennes solosegling över Atlanten fick hon bara sova 20 minuter i sträck på den 32 dygn långa resan. 

– Man får inte vara borta längre än så för utkik eftersom det är vad det tar att nå en båt man ser i horisonten. Jag hade ett väldigt stort larm och det är fascinerande att kroppen vänjer sig vid det mesta – vid den ryckiga sömnen och kylan. 

Pia L'Obry berättar att man måste kunna slappna av för att klara en sådan resa. Det handlar om att känna tilltro till sig själv, till sin erfarenhet, till båten och till vädret. 

– Jag är säker på att Greta och besättningen får bra hjälp med väderprognoser och att välja rutt. Det är fint att hon har många som hjälper henne.  

Och att leva en längre tid på en båt ger också nya insikter om att leva i ett slutet system och att spara på resurserna – något Pia L'Obry tror kommer stärka Greta Thunberg i hennes klimatarbete. 

– Hon kommer att ha lärt sig massor av att leva i ett eget litet ekosystem – du har den mat, den el och det vatten du har. Det är en bra livsmetafor för det hon pratar om och nu upplevt själv. 

En brokig besättning ska hjälpa Greta Thunberg till klimatmötet 

Youtubeparet paret Elyna Carausu och Riley Whielum och proffsseglaren Nikki Henderson ska hjälpa Greta Thunberg över Atlanten.