Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Svenska fritidsbåtarna slår hårt mot fiskar och musslor

Fem saker som kan göras på individnivå enligt Greta Thunberg.
Foto: NTB scanpix / Vegard Grott

Svenska fritidsbåtar är dåliga för miljön, enligt en ny rapport från Havsmiljöinstitutet.

Fiskar, musslor och växter är de organismer som drabbas hårdast när båtplatserna ökar, menar forskaren Per Moksnes.

Sammanställningen visar att bottenväxtligheten minskar dramatiskt när båtplatserna ökar och att växter och fiskar får det svårare att överleva när båtarna skuggar botten, skriver SVT

– Det finns ungefär 110 000 bryggor som täcker 200 mil sjöbotten. De flesta ligger i skyddade grunda vikar som har höga naturvärden. De ligger helt fel egentligen, säger forskaren Per Moksnes som jobbat med rapporten, till SVT

Fiskar och växter dör när båtarna ökar 

Att bryggorna ökar och att fritidsbåtarna blir större och snabbare skapar en mängdbelastningsproblematik. Men själva föroreningen är inte huvudproblemet, utan att de drar upp mycket grumligt vatten i grunda områden som skadar organismer, menar Per Moksnes. 

– Det visar sig att fiskar, musslor och växter är mer känsliga än vad man kan tro. Fiskägg skadas och larver dör om det blir för mycket av det grumliga vattnet, säger han. 

Johan Pensar bor på en småskalig gård i Stockholms skärgård, och måste ta båten till fastlandet. Men även han är kritisk till mängden fritidsbåtar och märker av miljöproblemet.  

– Det är fullt med båtar i skärgården och på sommaren exploderar det. Sen har många väldigt gamla motorer, och tänker inte att på att de smutsar ner, säger han. 

Johan Pensar säger att en vägbro skulle vara miljövänligare alternativ jämfört med båttransporter. Foto: Privat / Privat

Vägbro kan vara ett bra alternativ 

Johan Pensar tror att det skulle vara miljövänligare att bygga vägbroar till öarna.

– Nödvändiga transporter skulle kunna gå via elbilar i stället för båtar. Det är inte alla öar som kan göra det, men jag tror det skulle minska båttrafiken, säger han. 

Ett problem enligt Per Moksnes är att båtar bidrar till grumligt vatten som kan skada organismer. Foto: Privat

Per Moksnes säger att det skulle vara ett bra alternativ med en vägbro. Men han menar samtidigt att det inte är alla områden som det är dåligt med bryggor och fritidsbåtar. 

– En brygga som står i ett vågexponerat område med klippkust påverkas inte så mycket av båtar och bryggor. Men är det en skyddad vik är det olämpligt att köra fram och tillbaka, säger han.