Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Svenska företagen som trotsar negativa trenden

Natasja Börjeson har gjort en avhandling om klädföretag och miljö. Foto: Privat
Arkivbild. Klädebutik i Stockholm. Foto: / TT NYHETSBYRÅN
Haglöfs är ett av de företag som jobbar med hålbarhet, enligt Natasja Börjesson. Foto: / TT NYHETSBYRÅN
H&M är bra på att hantera en väldigt dålig affärsidé, ur miljösynpunkt, säger Natasja Börjesson. Foto: FOCKE STRANGMANN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Konsumtionen av kläder påverkar vårt klimat hårt, enligt Naturvårdsverket.

Samtidigt går hållsbarhetsarbetet trögt.

Men det finns företag som sticker ut från mängden på ett positivt sätt – som svenska Haglöfs:

– Då har de det ändå extra svårt eftersom de har problematiska kemikalier i sina kläder, säger Natasja Börjeson vid institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik vid Södertörns högskola.

Vi köper och konsumerar stora mängder kläder och hemtextilier varje år. 13,5 kilo per person låter kanske inte särskilt mycket – men det påverkar vår miljö. Anledningen är att produktionen inte bara kräver en mängd med vatten, den kräver även olika kemikalier, som är toxiska – alltså giftiga. 

Allt fler företag vill ligga i frontlinjen vad gäller miljömedvetenhet – samtidigt går själva hållbarhetsarbetet trögt. Det visar den avhandling som Natasja Börjeson har gjort, enligt Sveriges Radio.  

Finns ljusglimtar

Samtidigt finns det små ljusglimtar.

Ett exempel är svenska Haglöfs som som tillverkar kläder och utrustning för friluftsliv.

– De har kläder som behöver egenskaper som kräver väldigt problematiska kemikalier, säger Natasja Börjeson. Det innebär att de måste arbeta på ett helt annat sätt, med större utmaningar. De har uppenbarligen rätt person på rätt plats som har dragit i gång det här. 

Företagen tar bättre ansvar

Men alla jobbar inte som Haglöfs.

Enligt Natasja Börjeson börjar företag överlag att ta ett bättre ansvar för vilka kemikalier de väljer att använda i tillverkningen:

– Framförallt så har man blivit medveten om att det här är ett problem. Och dessutom är det många fler som verkligen försöker göra något åt det, säger hon till Sveriges Radio.

Däremot går hållbarhetsarbete, just vad det gäller kemikalier, inte lika kvickt, visar avhandlingen.

"Svårt med kemikalier"

– Bland annat går det långsamt för att det är svårt med kemikalier, säger hon till SR. Det finns generellt en ganska låg kunskapsnivå om dem. Många av dessa kemikalier är ju toxiska, de är skadliga för oss och för vår miljö, och därför måste vi hantera dem.

En orsak till att det går långsamt och är trögt är att textilindustrin är global. Det gör det svårare för de svenska företagen att ställa stränga miljökrav. Enligt Natasja Börjeson är det en sak att ställa krav på de utländska tillverkarna, en annan att se till att de verkligen efterlevs. 

Hur klarar sig stora klädförsäljare, som H&M?

– Man kan inte dra alla över en kam, säger Natasja Börjeson till Expressen. Men, om H&M skulle jag säga: De är ändå bra på att hantera en väldigt dålig affärsidé, ur miljösynpunkt. Affärsidén bygger ju på att sälja mycket billiga kläder, som inte håller så länge – och den är fel redan från början. Men de anstränger sig ändå väldigt mycket för att hantera det på ett bra miljömässigt sätt. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!