Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Svenska företag fortsätter skala räkor utomlands

Skaldjuren känner smärta – nu slutar man koka dem levande
Torbjörn Skytt är forskare vid Mittuniversitetet och vill bredda folks syn på livsmedels klimatpåverkan.
Foto: Mittuniversitetet / Mittuniversitetet
Foto: Ruud, Vidar / TT NYHETSBYRÅN
Fartygen på bilden är inte från företagen. Bilden är från Göteborgs hamn.
Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT NYHETSBYRÅN

Räkor som köps i Sverige fraktas fortsatt utomlands för att handskalas.

Det visar en ny dialog med de stora räkproducenterna och kedjorna. 

Transporter har en miljöpåverkan – men det är inte hela bilden. 

– Konsumenter borde få veta produkters exakta klimatbelastning, säger Torbjörn Skytt, forskare i ekoteknik. 

Expressens tidigare granskning från 2020 kunde visa att räkor som konsumenten köper i Sverige handskalas utanför landets gränser – som i Marocko, Albanien, Bulgarien och Polen.

Ny dialog med företagen visar att samtliga fortsätter på samma bana, utan några konkreta planer att flytta skalningen mer lokalt.

Johan Mellgren, chef för marina råvaror vid Orkla, där Abba Seafood ingår, anser att Polen är det mest lokala som räkproducenten Abba Seafood kan komma i nuläget.

– Löneläget och svårigheten att få tag på personal som kan skala är de avgörande faktorerna. När vi handskalar i Polen får vi även ut mer kött per räka än vid maskinskalning, säger Johan Mellgren.

Även Feldts fisk & skaldjur behåller sitt arbetssätt. De fiskar räkorna utanför Grönland, Kanada och i Barents hav – och skalar dem sedan i Bulgarien, Marocko och Albanien.

En liten mängd räkor har börjat fraktas med tåg för att begränsa klimatavtrycket, men än mycket liten volym, berättar vd Martin Feldt.

– Att utöka andelen som körs med tåg är något vi aktivt arbetar med, säger Martin Feldt.

”Nu framställs varor som automatiskt miljövänliga om de är närodlade eller producerade lokalt”, säger forskare Torbjörn Skytt.
Foto: Mittuniversitetet / Mittuniversitetet

Transport inte enda miljöboven

Frakt av livsmedel tillför en viss miljöbelastning, enligt Torbjörn Skytt, doktor i ekoteknik och forskare på Mittuniversitet. Han anser dock att fler parametrar bör räknas när man räknar ut produktioners energitillförsel.

– Man behöver se över hur systemen ser ut och hur processerna går till. Hur tas varan fram, vilka lokaler används, vilken utrustning och så vidare, säger Torbjörn Skytt och fortsätter:

– Nu framställs varor som automatiskt miljövänliga om de är närodlade eller producerade lokalt. Det kan de vara, men det bygger på att de inte kräver mer energi än om produkten hade bearbetats längre bort. 

Livsmedelskedjorna Coop, Lidl och Ica fraktar fortfarande sina räkor till utomlands. Alexander Weiss, kategorichef på Lidl, säger att Sverige ännu inte är självförsörjande på livsmedel, men arbetar för att öka antalet svenska leverantörer.

Torbjörn Skytt vill att producenter och kedjor märker ut den totala klimatbelastningen på produkterna.

– Då kan konsumenter jämföra mellan produkter och välja den som har mindre klimatpåverkan.

HÄR FISKAS OCH HANDSKALAS DE STORA PRODUCENTERNAS RÄKOR:

Abba Seafood:
De största volymerna fiskas runt Grönland och i Barents Hav.

Räkorna levereras md båt/container till Danmark, sedan med bil till fabriker i Polen där de handskalas. 

Det står angivet på förpackningarna var räkorna skalas. 


Feldts fisk & skaldjur: 

Räkorna fiskas utanför Grönland, Kanada samt i Barents hav.

Skalas i Bulgarien, Marocko och Albanien.

Transporterna går med både båt och lastbil.

Martin & Servera: 

Samtliga räkor i sortimentet är maskinskalade.
Information om sortiment, leverantörer och ursprungsland för de räkor som säljs finns i produktdatabasen, Dabas, och i Martin & Serveras e-handel.

Har under eget varumärke maskinellt skalade räkor. De fiskas i grönländska vatten, skalas på Grönland och skeppas med fryscontainer för att packas i Danmark. Därifrån går de på lastbil till lagret i Halmstad. 

HÄR SKALAS LIVSMEDELSJÄTTARNAS RÄKOR:

Coop

Räkorna är alltid MSC-märkta (det finns även frysta, skalade räkor som år både Krav- och MSC-certifierade).

Räkor under eget varumärke fångas i Nordväst- eller Nordostatlanten och kokas och fryses ombord på trålarna. De tinas sedan delvis då de skalas och läggs sedan in i lake. 

Transporteras med båt eller landfrakt till Albanien och sedan till Sverige med landfrakt. 

Fångstområde, vem som är producent och i vilket land förädlingen sker framgår av förpackningarna. 


Ica:
 

Räkorna är fiskade från hållbara bestånd i Kanada, Grönland och till viss del från Barents hav.
Räkorna är till 100 procent MSC-märkta 

Den stora delen av räkorna transporterats med fryscontainer på båt direkt från det land de är fiskade i till Bulgarien. Den färdiga produkten transporteras sedan kylt via landväg från produktion till Sverige.

Produkterna är tydligt märkta på konsumentetiketten med var räkorna är förädlade samt var de är fiskade, och även MSC-märkta.


Axfood:

Räkorna är MSC-märkta och vissa även KRAV-märkta.

Räkorna kommer från Nordnorge och Grönland. Handskalas i Polen. 

Handskalade räkor fiskas i Nordvästatlanten, landas i Danmark, går med bil till Polen, där de skalas för hand och sedan packas och skickas med bil till lager/butiker i Sverige.
Maskinskalade Garanträkor i lake Falkenberg fångas i nordvästra Atlanten utanför Grönland, kokas och skalas på Grönland, och går sedan via Danmark för sluthantering och förpackning innan de går till lager och butiker i Sverige.
Våra maskinskalade räkor i lake Garant fiskas med svenska bågar i Nordsjön, Skagerrak och Kattegatt. De går in i svensk hamn färska, där de kokas, skalas med maskin och sedan läggs i lake, förpackas och går ut till lager och butiker. 

Det står på förpackningen var de är skalade.


Lidl:

Säljer handskalade räkor under kampanj under begränsade perioder. På kampanj har vi just nu MSC-märkta Deluxe Handskalade räkor som handskalas och förpackas i Polen.

Maskinskalade räkor i sortimentet produceras i Danmark.
Har brett sortiment av MSC-märkta skaldjur.
Framgår på förpackningen att de handskalade räkorna har producerats i Polen.

KLIMATAVTRYCK FRÅN FISK OCH SKALDJUR

Fiskets utsläpp av växthusgaser kommer främst från bränslet till fiskebåtarna, medan en mindre del kommer från energin som används i produktionen och från transporter.

Fisk från svaga bestånd orsakar större utsläpp av växthusgaser än fisk från starka bestånd vid fiske efter en art med en och samma fiskemetod, eftersom det tar längre tid att fånga samma mängd fisk. Bränsleåtgången blir därmed större.

Hur stora utsläppen från transporterna blir beror på hur långt, hur effektivt och med vilket transportmedel varan har fraktats. Tåg- och båttransporter leder till mindre utsläpp än flyg och långa transporter med lastbil.

Text hämtad från Livsmedelsverkets faktadelar ”Fisk och skaldjur” respektive ”Kött och chark”. 

Ny studie: Varmare klimat kan utrota trollsländorna

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.