Leonardo DiCaprio. Foto: JOEL RYAN / AP TT NYHETSBYRÅNLeonardo DiCaprio. Foto: JOEL RYAN / AP TT NYHETSBYRÅN
Leonardo DiCaprio. Foto: JOEL RYAN / AP TT NYHETSBYRÅN
Leonardo DiCaprio. Foto: FRANCOIS MORI / APLeonardo DiCaprio. Foto: FRANCOIS MORI / AP
Leonardo DiCaprio. Foto: FRANCOIS MORI / AP

Stjärnans satsning på framtidens mat

Publicerad

Han är en av Hollywoods mest inflytelserika röster i klimatfrågan.

Leo DiCaprio gör dokumentärfilmer, driver en stiftelse – och investerar i ett nytt köttsubstitut.

– Att byta djur mot ett växbaserat protein är bland det mest kraftfulla någon kan göra för klimatet, skriver stjärnan till sina följare på Instagram.

Leonardo DiCaprio har de senaste åren gjort sin hjärtefråga tydlig. Inför de miljontals tv-tittare som följde hans tacktal under Oscarsgalan 2016 var budskapet direkt:

– Klimatförändringar är riktiga, de händer just nu. Det är det mest brådskande hotet mänskligheten står inför. Vi måste arbeta tillsammans och sluta prokrastinera, sa han när han mottog guldstatyetten för bästa skådespelare. 

Demonstrerar för miljöfrågor

Enligt The Guardian har DiCaprio donerat drygt 250 miljoner kronor till sin egen stiftelse – som han startat i syfte att stötta Förenta Nationerna i klimatförhandlingar, för att skydda korallrev och tigrar och sprida kännedom om klimatförändringarnas faror.

För att utöka sina kunskaper har DiCaprio också haft privatlektioner med några av de främsta klimatforskarna i världen, och 2014 sågs han demonstrera för miljöfrågor tillsammans med 400 000 andra på Manhattans gator. 

Kritiserades för privatflyg

Samtidigt rapporterade Daily Mail att skådespelaren flög sitt privatflyg mellan New York och Los Angeles sex gånger på sex veckor samma år som han demonstrerade. 

DiCaprio Besvarade kritiken genom att meddela att han skulle flyga reguljärflyg nästa gång, enligt Fox News.

Investerar i växtbaserat protein

Under hösten berättade Hollywoodstjärnan om sitt nya projekt för att rädda miljön: Han är numera investerare i startup-företaget "Beyond Meat". 

I ett inlägg på sin Instagram förklarar han att de tillverkar ett växtbaserat protein som liknar hamburgare.

"Jag är stolt att investera för att tackla klimatförändringar", skriver han. Det är okänt hur mycket pengar som har investerats i företaget, skriver Business Insider.

https://www.instagram.com/p/BaWgfKGnBHA/?taken-by=leonardodicaprio

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Klimat på Facebook – där kan du kommentera och diskutera våra artiklar

Expressen klimat

Till Expressens startsida

Mest läst i dag