Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ståljättens utsläpp motsvarar 2,5 miljoner Thailandsresor

SSAB står för den största andelen av de cirka 19 miljoner ton växthusgaser som den svenska industrin släpper ut varje år. Foto: TT NYHETSBYRÅN
SSAB:s utsläpp motsvarar över 2,5 miljoner flygresor till Thailand.Foto: STELLA PICTURES SCANDINAVIAN AIRLINES

Svenskars utlandsresor med flyg innebär utsläpp på minst 11 miljoner ton växthusgaser per år.

Ändå är den svenska industrins utsläpp betydlig större, visar siffror från Naturvårdsverket, enligt SVT

Enbart ståljätten SSAB släpper ut koldioxid som motsvarar över 2,5 miljoner Thailandsresor på ett år.

– Ska vi nå våra gemensamma miljömål med Parisavtalet, Sveriges klimatmål, EU:s klimatmål, då måste stålindustrin göra sitt, säger Mia Widell, presschef på SSAB.

Flyget omskrivs ofta som den kanske värsta miljöboven av dem alla. Men siffror från Naturvårdsverket visar hur den svenska industrins utsläpp 2017 var betydligt större: Runt 19 miljoner ton växthusgaser släpptes ut.

Störst andel av utsläppen står SSAB för.

Även Cementas fabriker och Preems raffinaderier på Västkusten orsakar stora utsläpp.

SSAB:s anläggningar i Luleå och Oxelösund uppges släppa ut över fem miljoner ton koldioxid varje år. Det kan jämföras med flyget, där svenskars utlandsresor orsakar runt 11 miljoner ton växthusgaser.

Den stora orsaken är att kol behövs i framställningen av stål. När den hettas upp orsakas stora koldioxidutsläpp.

Vill kunna framställa stål med vätgas

Med en ny forskningsanläggning i Luleå är SSAB:s mål att minska utsläppen – och till 2045 uppger man att målet är att bli helt fossilfritt. Metoden går ut på att framställa stål med hjälp av vätgas i stället. 

Bygget med den nya anläggningen började förra året.

– Under nästa sommar ska den stå klar. Efter sommaren ska vi börja med testkörningar där vi tar fram större mängder fossilfritt stål än i labb. Hittills är vi hoppfulla att det här ska fungera även i industriell skala, så att vi kan genomföra det här revolutionerande teknikskiftet, säger Mia Widell. 

Dock finns många, inte minst tekniska utmaningar innan en kolfri ståltillverkning kan bli verklighet.

– Det är utmaningar med teknikutvecklingen och där är pilotanläggningen ett jätteviktigt steg. Sen behöver vi mycket fossilfri el och tillståndsprocesser som fungerar, vi behöver ha elkablar till våra anläggningar. För utmaningen när vi byter ut kolet till vätgas är att vi behöver mycket fossilfri el. 

SSAB: ”Stålindustrin måste göra sitt”

Enligt SSAB är ett steg på vägen att 2025 minska utsläppen med en fjärdedel. 

– Det som är spännande med det här är att vi har ett långsiktigt mål att helt ta bort våra koldioxidutsläpp, som är höga i dag. På väg dit kommer vi 2025 stänga våra masugnar i Oxelösund och då tar vi bort 25 procent av våra utsläpp i Sverige. Och det är ju i närtid. Steg för steg minskar vi koldioxidutsläppen på det viset.

Enligt Naturvårdsverket motsvarar era utsläpp 2,5 miljoner flygresor till Thailand på ett år, vad säger ni om de siffrorna?

– Vi har höga utsläpp. Vi står för tio procent ungefär av Sveriges totala koldioxidutsläpp. Och det är just därför som vi vill ta bort våra koldioxidutsläpp. Ska vi nå våra gemensamma miljömål med Parisavtalet, Sveriges klimatmål, EU:s klimatmål, då måste stålindustrin göra sitt.