Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stadsjeepar bakom näst största utsläppsökningen

Så hög är halten av koldioxid i atmosfären.
Bilarna i stadsmiljö blir allt större.Foto: LAURA LEYSHON / DN
Foto: Shutterstock

De senaste åren har stadsjeepar fördubblat sin andel på bilmarknaden. 

Vårt ökade sug efter de stora bilarna bidrog också till den näst största utsläppsökningen mellan 2010 och 2018.

Sedan 2010 har andelen stadsjeepar på den globala marknaden ökat från 17 till 39 procent. I Sverige syns en liknande trend, där nybilsförsäljningen mer än fördubblats de senaste fem åren. Förra året utgjorde stadsjeepar 36 procent av den svenska marknaden.

De populära bilarna är stora miljöbovar. De årliga utsläppen har ökat till över 700 megaton koldioxid, vilket är mer än Storbritannien och Nederländernas kombinerade utsläpp, rapporterar The Guardian. 

Stadsjeeparna står också för den näst största utsläppsökningen, som fyrdubblats sedan 2010. Ökningen är större än för sektorer som tung industri och flyg. Den största utsläppsökningen kopplas till elförsörjning.

– Vi var själva rätt överraskade av resultatet, säger rapportförfattaren Laura Cozzi vid International Energy Agency till tidningen.

Varannan såld bil stadsjeep i USA

Om förarna till statsjeepar utgjorde ett eget land skulle de utgöra världens sjunde största utsläppsland, enligt studien.

– En stadsjeep är större, tyngre och ger mer luftmotstånd, vilket orsakar mer koldioxidutsläpp, säger Florent Grelier från tankesmedjan Transport & Environment till The Guardian. 

Våra bilar blir allt större – enligt en rapport från tankesmedjan ökade storleken på nya bilar i snitt 10 procent mellan 2000 och 2016. I USA och Kina är nära varannan såld bil en stadsjeep, och Europa och Indien var tredje. 

Långsam utveckling för elbilar

Samtidigt är andelen elbilar fortfarande relativt låg. I EU utgjorde elbilar bara två procent av nybilsförsäljningen förra året. Nästa år införs siktare regler för tillverkarnas snittutsläpp vilket gör att T&E bedömer att elbilsförsäljningen kan uppgå till 10 procent år 2021.

År 2030 blir det förbjudet att sälja nya bensin- och dieselbilar i Sverige. Fordonsflottan omsätts dock långsamt, eftersom bilar i landet har en genomsnittlig livslängd på 18 år, uppger Klimatpolitiska rådet i en rapport.

Med nuvarande politik väntas andelen rena elbilar utgöra 6 procent av den svenska fordonsflottan 2030, och öka därefter. 

Så påverkas vi av global uppvärmning:

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.