Grön Ungdoms språkrör Hanna Lidström om flygdebatten. Foto: SVEN LINDWALLGrön Ungdoms språkrör Hanna Lidström om flygdebatten. Foto: SVEN LINDWALL
Grön Ungdoms språkrör Hanna Lidström om flygdebatten. Foto: SVEN LINDWALL
Fler svenskar väljer att avstå flyget helt.Fler svenskar väljer att avstå flyget helt.
Fler svenskar väljer att avstå flyget helt.

Språkröret om flygkritiken: "Jag är inte perfekt"

Publicerad

Att flyga eller icke flyga, det är frågan som rört upp starka känslor i miljödebatten den senaste tiden. 

Grön Ungdoms språkrör Hanna Lidström har kritiserats för sina flygresor, men själv menar hon att man måste lyfta perspektivet från vad enskilda individer gör. 

– Jag är inte perfekt, det händer att jag flyger, men jag gör mitt bästa. Vi kämpar med ganska orättvisa förutsättningar för att leva hållbara liv, säger hon. 

Frågan om svenskarnas flygvanor har blossat upp till debatt de senaste veckorna. Samtidigt som statistik visar att flyget ökar, har flera offentliga personer gått ut med att man slutar flyga – helt. 

 

LÄS MER: Jag är trött på att visa mitt barn en döende värld 

 

I en nyligen gjord granskning av nyhetssajten KIT om svenskarnas flygvanor säger Hanna Lidström bland annat att frågan inte "handlar om vad jag gör", och att hon inte tänker sluta flyga. Detta har vållat kritik på en del håll, och Hanna Lidström säger att hon förstår var kritiken kommer ifrån. 

– Jag förstår att det i KIT lät arrogant, men precis som alla andra människor försöker jag att leva hållbart så bra som möjligt. Men jag tror inte att det är möjligt i det system som vi har i dag att vara perfekt, och då vill jag hellre fokusera på de stora samhällsförändringarna med att bygga ut tåg och beskatta flyget, än att lägga all energi på att alla individer ska göra rätt, säger hon. 

Kritiken har framför allt gällt en semesterresa till Kap Verde och regelbundna flygresor till Lidströms pojkvän som bor i London. 

– Jag är inte perfekt, det händer att jag flyger, men jag gör mitt bästa. Vi kämpar med ganska orättvisa förutsättningar för att leva hållbara liv. 

 

LÄS MER: Svenskar som väljer bort flyget – för klimatets skull 

 

Vad menar du då? 

– Flyg är ofta det enklaste och billigaste alternativet, och bolagen står inte för de klimatkostnader som de skapar. 

Hanna Lidström menar att perspektivet i flygfrågan måste lyftas från individnivå.Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSEN

 

Du företräder ett parti som har klimatfrågan som sin största fråga, är inte kritiken då berättigad? 

– Det är bra kritik och skapar en intressant diskussion. Men jag hoppas att vi kan leva i ett samhälle där det inte är upp till var och en att leva perfekta och renläriga liv, utan där systemet är mer uppbyggt för att kunna vara hållbart. 

Lidström menar att man måste lyfta blicken och lägga skulden där den bör ligga, hos flygbolagen och industrin. 

– Det är jättebra om många vill avstå flyg eller på andra sätt föra kritiken, men om vi ska uppnå stora förändringar måste vi få med även de som inte bryr sig om miljön. Då tror jag att det är ofrånkomligt att göra flyget dyrare, jag har svårt att se om det finns andra sätt som får de storskaliga effekterna vi behöver. Klimatskadan ska synas i biljettpriset.

Många kluvna till frågan

Att många känner olika inför frågan är tydligt, och Hanna Lidström säger själv att hon fått blandade reaktioner på hennes uttalanden de senaste dagarna. Vissa har blivit arga av hennes syn på saken, medan andra hållit med.  

– Det är så klart inte inte oviktigt att sluta flyga, men det är också viktigt att man inte glömmer bort att det här i grund och botten är en politisk kamp. Jag tror att alla som bryr sig om miljön gör sitt bästa, men jag tycker inte att man kan ha en regel om att man måste leva helt perfekt för att få uttala sig eller tycka något om flyget. Då tror jag att väldigt få kan vara med och föra den politiska kampen. Börja någonstans i dina åsikter och vilken politik du vill se och kämpa för den, och sedan gör du ditt bästa i livet. 

 

Relaterade ämnen
Amanda Möller Berg
Amanda Möller Berg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Klimat på Facebook – där kan du kommentera och diskutera våra artiklar

Expressen klimat

Till Expressens startsida

Mest läst i dag