Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Slussens nya guldbro fraktas från Kina

Så snälla är svenskarna mot klimatet
Den nya guldbron som länkar samman Gamla stan och Södermalm tillverkas och fraktas från Kina.
Foto: MAXIM THORÉ / BILDBYRÅN BILDBYRÅN
Endast hitresan genererar lika stora utsläpp som att flyga från Stockholm till New York 3 000 gånger.
Foto: MAXIM THORÉ / BILDBYRÅN / BILDBYRÅN
Arkitektbild.
Foto: PROJEKT SLUSSEN

Slussens nya guldbro tillverkas i Kina och fraktas till Sverige med båt. 

Nu visar en granskning från Aftonbladet att kommunen inte har någon aning om miljöpåverkan och inte heller ställer några klimatkrav.

En 140 meter lång guldbro ska länka samman Gamla stan med Södermalm. Bron kostar 198 miljoner kronor och väger 3 700 ton. Aftonbladet har låtit IVL Svenska miljöinstitutet analysera fallet och visar att frakten av stålbron genererar ett klimatutsläpp på 1 000 ton koldioxidekvivalenter. Och det är bara hitresan och inte när färjan åker tillbaka till Kina. Utsläppen jämförs med att köra en medelstor bil genom Sverige 3 500 gånger, eller flyga från Stockholm till New York 3 000 gånger. 

Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Slussenprojektet, berättar att de inte ställer några miljökrav på varken tillverkningen eller frakten och att de inte vet hur stor miljöpåverkan bron har. 

– Nej, det stämmer. Det finns en bilaga som handlar om miljöpåverkan som alltid följer med i kontrakten, det är de krav som ställs på entreprenören. Men vad jag vet får de bara omfatta de jobb som görs här i Sverige, säger Eva Rosman till Aftonbladet.

Brons klimatpåverkan kan inte redovisas

Skanska är entreprenör och deras presschef Jacob Birkeland säger att ekonomi, hållbarhet och teknik styrt val av tillverkningsplats, men han kan inte redovisa för brons klimatpåverkan.

Enligt Jacob Birkeland tillverkas stålet i en fabrik i provinsen Liaoning i Kina och järnmalmen kommer troligen från Australien. Skanska klimatkompenserar för frakten. 

Bron som fraktas i ett stycke ska anlända i slutet på året och börjar monteras under nästa år. Enligt Stockholm Direkt ska bron öppna för trafik den 24 augusti 2020.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.