Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Semesterfirare i svenska fjällen protesterar: Alla tvingas betala för flygplatsen

Så påverkar matsvinnet klimatet.
Sälen har varje år 4,8 miljoner gästnätter.Foto: Henrik Holmberg / TT / HENRIK HOLMBERG/TT
Den nya flygplatsen Scandinavian Mountains Airport AB öppnar 22 december. Foto: SHUTTERSTOCK
Tandådalen i Sälen.Foto: Henrik Holmberg / TT / HENRIK HOLMBERG/TT

Snart öppnar den nya flygplatsen med massor av direktflyg till de svenska fjällen.

Men något som stugförmedlarna talar tyst om är att alla som bokar bäddar får vara med och betala för den.

– Jag upptäckte av en slump att det har lagts på en extra ”tillväxt-peng” på tre procent. Jag tar ju elbilen till Sälen och hade gärna varit med och betalat för ny järnvägsräls från Mora, men jag vill verkligen inte subventionera att folk flyger dit, säger tvåbarnsmamman Lisa. 

Bara i Sälen har man 4,8 miljoner gästnätter om året och i Trysil omkring 800 000. I samband med att EU-kommissionen häromåret godkände ett statligt investeringsstöd på 250 miljoner kronor till Sälens flygplats sade Bosse Halvardsson, administrativ och teknisk direktör vid Skistar, till Østländingen att han räknar med att flygplatsen de fem första åren kan ge 100 000 nya gäster till de fyra kommunerna Sälen, Idre, Trysil och Engerdal.

Och Skistars marknadschef Mattias Lindström förklarade i ett pressmeddelande

– Med denna direkta närhet till svenska och norska fjällvärlden finns goda möjligheter att växa med nya kunder och även befintliga som väljer att besöka fjällen en gång extra under vintern.

Fjällresenären Lisa är mindre entusiastisk.

– Jag väljer att ha ”stay-cation” och semestra i Sverige i stället för att flyga till exempelvis Alperna. Och jag tar elbilen dit. Då känns det knäppt att förväntas vara med och betala för något som är så dåligt för miljön, säger hon.

”För att flyga upp konferensgäster?”

Det var när en av skidkompisarna i en Facebookgrupp lusläste avtalet på andelsstugan som de hyr genom SkiStar som Lisa uppmärksammades på att företaget framöver kommer att ta ut en extra ”tillväxt-peng” på tre procent. 

I det finstilta stod det följande:

I syfte att säkerställa bra exponering för bäddförmedlare kopplat till flygplatsen Scandinavian Mountains Airport AB och dess verksamhet har de större bäddförmedlarna i region Sälen-Trysil, inklusive SkiStar, ingått avtal om erläggande av en årlig s.k. tillväxtpeng (”Tillväxtpeng”) till Scandinavian Mountains Airport AB i utbyte mot exponering. Tillväxtpengen betalas första gången under säsongen 2019/2020 och beräknas årsvis på logi som SkiStar förmedlar under perioden 1 september-31 augusti.”

Boende i Sälen-Trysil kommer att beläggas med en ”tillväxt-peng” på tre procent som går till den nya flygplatsen. Foto: KRISTER LARSSON

Lisa fortsätter:

– Det här med ”tillväxt-peng” känns som ett påhitt för att vi vanliga skidturister ska vara med och betala för att företag ska kunna flyga upp och göra konferensresor i fjällen. Det känns inte som 2019 att öppna en ny flygplats som ökar klimatpåverkan i regionen ytterligare. 

När Expressen kontaktar SkiStar för att fråga hur man resonerar klimatmässigt när man tvingar alla som bokar bäddar att vara med och betala för flygplatsen vill man inte svara. 

”Huvudfrågan du ringde om är ju för flygplatsbolaget att svara på samt när jag läser dina frågor nedan så är det frågor för dem att besvara”, skriver SkiStars PR-chef Linda Morell i ett mejl.

Anders Bjernulf som är kommunikationsansvarig på Scandinavian Mountains Airport AB som invigs 22 december i år berättar att ”tillväxt-pengen” på 3 procent omfattar regionens Trysil/Sälenfjällens alla stora aktörer:

■ Stöten

■ Kläppen

■ Scandinavian Resort

■ Skistar Sälen

■ Skistar Trysil

■ Radisson Blu Resort Trysil

■ Radisson Blu Mountains Resort & Residences Trysil

Förmedlaren Bengt-Martins har dock inte infört någon ”tillväxt-peng”, hälsar marknadschefen Lars Olsson.

Hur många boendegäster berörs av den extra avgiften för flygplatsen?

– Det här är en överenskommelse mellan flygplatsbolaget och aktörerna, säger Anders Bjernulf på Scandinavian Mountains Airport AB.

Hur mycket pengar beräknar ni att ni får in på detta och hur viktigt är bidraget för flygplatsens verksamhet?

– Tillväxtpengen utgör en liten del av flygplatsens totala budget, svarar kommunikationschefen på flygplatsen. 

Vad säger ni till de gäster som åker elbil upp och som inte vill subventionera flyg?

– Val av transportslag är den enskildes eget beslut och satsningen på flygplatsen ingår i en övergripande regional satsning på infrastruktur, vilken även innefattar bygge och rustning av vägar på båda sidor om gränsen.

Hur tänker ni kring klimatet?

– Vi jobbar kontinuerligt med miljöfrågan och välkomnar under vårt första år flygplanstyper som ligger i utvecklingens absoluta framkant. ”ATR 72” som används av flygbolaget BRA satte i maj världsrekord i utsläpp per passagerare. Man kan också sätta flygplatsen i en nationell jämförelse där man kan jämföra det första årets passagerarprognos på 35 000 passagerare med Arlandas 25 miljoner årliga passagerare, säger Anders Bjernulf. 

Björn Ferry och Hedi Andersson om hur de ska ställa om till fossilfritt till 2025:

Björn Ferry och Heidi Andersson berättar för Expressens Karin Sörbring hur de ska ställa om till fossilfritt till år 2025.