Att varan man säljer är miljövänlig eller klimatsmart har blivit ett allt viktigare säljargument.
Men tillverkarna skarvar ibland rejält i sina beskrivningar. Det visar en undersökning som genomförts av ett globalt nätverk för konsumentskyddsmyndigheter. Där har ett stort antal webbsidor gåtts igenom.
Hela 42 procent av de granskade påståendena var antingen överdrivna, missvisande eller rentav falska.
Bland dem fanns våtservetter för bebisar som påstods innehålla 0 procent plast, och mjölkfri dryck som kallades för ”hållbart framställd” utan vidare information.
Vaga märkningar när företagen greenwashar
Så kallad greenwashing, att utmåla en produkt som mer miljövänlig än vad den är, är en form av falsk marknadsföring. Något som inte är tillåtet.
Till exempel kan det handla om vaga märkningar om att något är ”ekologiskt” eller innehåller ”återvunnen bomull”. Men kollar man vidare på förpackningen finns ingen information om vad det innebär – eller något som backar upp reklamen.
Att hitta på egna märkningar är en annan strategi för att få sin produkt att verka snällare mot klimatet och miljön.
– Allt för många sajter tycks använda vilseledande budskap gentemot konsumenterna, vilket innebär att företag som säljer produkter som verkligen är miljövänliga missgynnas, säger Andrea Coscelli, generaldirektör för den brittiska konsumentmyndigheten till Bloomberg Green.