Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

SAS utsläppssiffror sågas: ”Inte rimligt”

SAS beräkningar i underkant.
– SAS sätt att räkna är inte rimligt, säger forskaren Jonas Åkerman vid Kungliga Tekniska högskolan till DN.Foto: SHUTTERSTOCK
Det är komplext att beräkna utsläppens avtryck på jorden, enligt forskaren.Foto: JUPITER

Det kan skilja 400 procent när bolagen räknar på klimatutsläppen för samma flygresa.

Det skriver Dagens Nyheter som har granskat klimatkompensationskalkylatorer.

SAS beräkningar ger lägst utsläpp, men experter som tidningen har pratat med riktar kritik mot SAS kalkyler.

– SAS sätt att räkna är inte rimligt, säger forskaren Jonas Åkerman, forskare vid KTH till DN.

SAS-resenärer kan kompensera för endast en fjärdedel av flygresan, i tron om att man klimatkompenserar hela resan.

Flygbolagen, som bidrar till stora klimatutsläpp, erbjuder ofta att resenärerna kan klimatkompensera sin resa.

Kan skilja 400 procent

DN har gått igenom de nio bolag och organisationer som erbjuder svenska flygresenärer att klimatkompensera för sina flygresor.

Men det visar sig att det kan skilja upp till 400 procent när bolagen räknar på utsläppen för samma flygresa. Det handlar om en flygresa, ekonomi, tur-och-retur mellan Arlanda och Bangkok, Thailand, utan mellanlandning.

Samtidigt som SAS presenterar utsläpp på 1,1 ton koldioxid redovisar biståndsorganisationen Vi-skogen att resan släpper ut 4,7 ton.

Det leder också till att priset som resenären betalar för att klimatkompensera resan varierar mellan 110 kronor och 1 450 kronor.

Anledningen kan vara att bolagen använder sig av olika metoder för att beräkna utsläppen.

SAS hållbarhetschef: ”återspeglar de flygplan vi använder”

Enligt SAS hållbarhetschef Lars Andersen Resare kan skälet till att beräkningar kring själva bränsleförbrukningen är lägre vara att att andra räknar på ett globalt genomsnitt medan SAS-plan har en jämförelsevis lägre bränsleförbrukning.

– Vi utgår från data som återspeglar de flygplan vi använder. Andra använder ofta ett globalt genomsnitt avseende flygplanens bränsleförbrukning och beläggningsgrad. Givet att vi har effektivare flygplan än genomsnittet blir vårt resultat lägre, säger han till DN.

Forskaren: ”beräkningen håller inte”

De räknar dock endast in koldioxid och inte andra växthusgaser i sina kalkyler.

Vi-skogen, som är en icke-vinstdrivande biståndsorganisation räknar in alla växthusgaser, och höghöjdseffekten med den faktor som FN:s klimatpanel IPCC rekommenderar.

Att beräkna utsläppens påverkan är enligt Jonas Åkerman, forskare vid Kungliga tekniska högskolan och flygutsläppsexpert, väldigt komplex. Men SAS sätt att helt utesluta uppräkningsfaktorn är enligt Åkerman inte rimlig.

– Jag tycker inte deras räknesätt håller. Det är ingen vedertagen metod. Effekterna kan vara lägre men de kan också vara högre. I andra fall, när man är osäker på något kring utsläpp av farliga ämnen, så är man tvärtom extra försiktig, och håller en god marginal. Det är inte rimligt att inte göra någon uppräkning alls. Man borde använda den bästa uppskattning som finns i dag.

Jonas Åkerman, forskare vid Kungliga tekniska högskolan och flygutsläppsexpert.Foto: Katarina Ahlfort / Pressbild

Så luras du av klimatkompensation

Klimatkompensation är ett ämne som varit omdiskuterat i flera år och många företag, till exempel flygbolag, gör det.

Många resenärer tror därför att de kan flyga med gott samvete om de betalar en extra slant – men experter menar att kompensation inte räcker för att lösa klimatproblemet.

Eva Lövbrand, klimatpolitisk forskare.Foto: Privat

– Det här är ingen quick fix, har Eva Lövbrand, klimatpolitisk forskare, tidigare sagt till Expressen.