Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så vill partierna minska utsläppen från bilarna

Den 9 september är det val, och det finns flera brinnande heta frågor på bilområdet. Foto: SHUTTERSTOCK

Den 9 september är det val, och det finns flera brinnande heta frågor på bilområdet. 

Partierna vill se fler laddstationer, men tycker inte lika huruvida det kan bli aktuellt med förbud av försäljning av fossila bränslen – eller bilar som drivs av dem.

Vilka är de tre viktigaste åtgärderna för att minska utsläppen från trafiken?

Rickard Nordin, klimatpolitisk talesperson, Centerpartiet.

– Grön bilbonus. Den stora skillnaden mot regeringens bonus malus-system är dels att du ska få upp till 100 000 kronor i stället för 60 000, och dels att du ska få det vid köpet i stället för på skatten över tre år. 

– Förnybara alternativ. Vi satsar närmare 3 miljarder mer än regeringen för laddstationer och att utveckla biogasen. Lägger också mer pengar på tågen och utbyggt bredband.

– Klimatbonus till åkerier. För att minska utsläppen från tunga fordon ger vi en bonus till de åkerier som visar att de minskar utsläppen genom till exempel att tanka smart och köra ruttoptimerat. 

Lars Tysklind, klimatpolitisk talesperson, Liberalerna.

Lars Tysklind, klimatpolitisk talesperson, Liberalerna

– Förbättra laddinfrastrukturen. Styrning med politiska medel krävs för att få fram infrastruktur för att elektrifiera fordonsflottan. Fortsätta värna kärnkraften.

– Reformera reseavdraget. Där det finns god tillgång till kollektivtrafik ska det finnas mindre tillgång till reseavdraget.

– Satsa på forskning och innovation om hur man exempelvis ökar återvinningen av batterier. 

Robert Halef, infrastrukturpolitisk talesperson, Kristdemokraterna

– Satsningar på laddinfrastruktur. För att få fler att investera i elbilar krävs det att det går att ladda bilen ute i landet. 

– Effektivare transporter. Vi vill ha större och tyngre lastbilar som kör på biodrivmedel och göra det möjligt med fler transporter på tåg.

– Bättre kollektivtrafik som kör förnybart. Vi vill också öka utbyggnaden av båttrafiken.

Jessica Rosencrantz, trafikpolitisk talesperson, Moderaterna.

Jessica Rosencrantz, trafikpolitisk talesperson, Moderaterna

– Morötter för miljöbilar. Vi vill se billigare parkeringsplatser för miljöklassade bilar, bygga ut laddinfrastrukturen och elektrifiera stora vägar.

– Mer biobränsle. Vi vill se hårda krav på inblandning av biobränsle.

– Minska bilberoendet. Ha sammanhängande cykelstråk som underhålls året om, pålitlig kollektivtrafik och bättre förutsättningar för bilpooler. 

Martin Kinnunen, klimatpolitisk talesperson, Sverigedemokraterna.

Martin Kinnunen, klimatpolitisk talesperson, Sverigedemokraterna

– Vi vill hjälpa andra länder med att minska beroendet av fossila bränslen. 

– Elbilarna måste bli billigare för att slå ut de fossila bränslena.

– Mer resurser till forskning. Vi tror att teknikutvecklingen kommer att lösa problemen på sikt.

Jens Holm, klimatpolitisk talesperson, Vänsterpartiet.

Jens Holm, klimatpolitisk talesperson, Vänsterpartiet

– Stoppa nybilsförsäljning av diesel- och bensinbilar år 2025. 

– Mer pengar till kollektivtrafiken för på sikt införa nolltaxa. Cykling och gång ska alltid vara prioriterat över bilismen.

– Utökat bonus malus-system. Det ska kosta mer att köpa en bil med stora utsläpp och mer bonus om man köper miljövänligt. 

Pia Nilsson, gruppledare i trafikutskottet, Socialdemokraterna.

Pia Nilsson, gruppledare i trafikutskottet, Socialdemokraterna.

– Mer pengar till tågen. Vi satsar många miljarder på att bygga nya banor och utökar resurserna till järnvägsunderhållet.

– Ställ om fordonsflottan. Det gör vi genom det bonus malus-system som träder i kraft 1 juli i år.

– Påskynda bränslebytet. Vi ska fasa ut fossila bränslen och fasa in biodrivmedel. 

Karolina Skog, miljöminister, Miljöpartiet.

Karolina Skog, miljöminister, Miljöpartiet

– Stopp för fossila drivmedel till vägtrafiken 2030. Vi vill att den sista droppen fossilt drivmedel till vägtrafiken säljs 2030. 

– Prioritera kollektivtrafik och cykel. Vi vill bygga höghastighetsbanor mellan Stockholm och Malmö samt Stockholm och Göteborg och rekordsatsar på att rusta upp den befintliga järnvägen. 

– Möjliggöra för fler elbilar. Det ska vara lätt att ladda en elbil. Till sommaren införs ett nytt miljöbilsstöd som gör det billigare att köpa bilar med riktigt låga utsläpp och dyrare att köpa bilar med höga utsläpp.