Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så påverkas miljön av dina Wish-prylar

Stefan Wirsenius menar att koldioxidutsläppen måste minska om vi ska nå klimatmålen. Foto: Privat

E-handeln har ökat explosionsartat och 150 000 paket uppskattas rulla in i Sverige varje dag.

Stefan Wirsenius, docent vid Chalmers, är en av flera som oroas över den stora shoppingens avtryck på klimatet.

– Koldioxidutsläppen måste minska och då ägnar sig folk åt billighetskonsumtion.

Shoppingappen Wish har blivit ett populärt tillhåll för den som gillar att handla hejdlöst billigt. Paketen, som i stor utsträckning kommer från Kina, har ökat explosionsartat och runt 150 000 paket levereras enligt Postnord till Sverige dagligen. 

Postnords terminal på Arlanda har drunknat i de stora volymerna av paket, och samtidigt har baksidorna av de billiga varorna diskuterats. 

En av dem som reagerat är Maria Soxbo, frilansjournalist och bloggare, som fick nog av hysterin hon möttes av i en inredningsgrupp på Facebook och skrev ett uppmärksammat debattinlägg i Sundsvalls tidning.

– Det är vansinne, större delen av paketen innehåller krimskrams som någon spontanshoppat enbart för att det är billigt. Det är inte försvarbart med tanke på den klimatkris vi lever i, skriver hon i ett mejl.

 

LÄS MER: Momsmiss vid Kinahandel kostar staten miljonbelopp

 

Maria Soxbo skrev ett uppmärksammat debattinlägg om baksidorna av den stora e-handeln. Foto: Andy Prhat.

Maria Soxbo tycker inte att konsumenterna ska behöva kunna allt, och menar att det kan vara svårt att sätta sig in i allt från hur produktionen ser ut till hur produkten sedan landar hos konsumenten – och slutligen miljöeffekterna på det.

– Det måste bli enklare att göra rätt och svårare att göra fel. Miljövänliga alternativ måste subventioneras och miljöfarliga alternativ beskattas hårdare.

Stora konsekvenser för miljön

Appen Wish är en förmedlare av butiker, vilket kan göra det svårt att veta exakt var ett paket kommer i från. Detta innebär också att en större beställning av flera produkter ofta kommer i flera olika paket, och enligt Breakit sker transporten ofta med flyg.

För att få ett bättre bild av miljöeffekterna som kommer med paket som fraktas mellan Kina och Sverige med flyg räknar Stefan Wirsenius, docent vid Chalmers, på ett exempel.

Ett större paket med kläder eller liknande, som inte väger så mycket men fortfarande tar upp stor plats i flygplanets begränsade utrymme, kan tänkas ligga på runt 2 kilo i vikt. 

För det paketet ligger då det totala koldioxidutsläppet på runt 40 kg.

– Det är ganska lite, men då talar vi bara om ett paket i veckan. 

Stefan Wirsenius menar att koldioxidutsläppen måste minska om vi ska nå klimatmålen. Foto: Privat.

Den riktiga siffran, 150 000 paket om dagen, kan alltså tänkas resultera i 6 000 ton om dagen i utsläpp – förutsatt att paketen fraktas med flyg.

– Då kan man jämföra det med utsläppen från allt bilåkande i Sverige som ligger på 28 000 ton om dagen.

Ett motsvarande paket med båtfrakt är enligt Stefan Wirsenius mycket skonsammare ur ett miljöperspektiv – då utsläppen blir nästan 25 gånger lägre.

Stefan Wirsenius tycker att siffrorna över e-handeln är oroväckande och långt i från förenliga med klimatmålen.

– Det är helt sjuka volymer. Koldioxidutsläppen måste minska till ungefär 1 ton per person om vi ska nå klimatmålen, och då ägnar sig folk åt billighetskonsumtion.

Ser fördelar med växande e-handel

Tidigare i år rapporterade Ekot om att staten även går miste om hundratals miljoner kronor som ett resultat av momsfusk bland svenska konsumenter som handlar varor från Kina.

Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord, ser fördelar med den växande e-handeln, men betonar vikten av att alla aktörer har samma regelverk när det kommer till exempelvis momsbeskattning.

– Vi tycker att all e-handel är bra och ser naturligtvis att svenska konsumenter ska fortsätta att handla, både från bolag i Sverige, i Europa och utanför Europa, säger han.

 

LÄS MER: Livsmedelsjättens nya satsning på e-handel

 

Thomas Backteman ser fördelar med den ökande e-handeln för egna bolaget. Foto: Pressbild.

Han menar att e-handeln fortfarande står för en väldigt liten del av den totala handeln.

– Men all bedömning är att det kommer öka ganska mycket de kommande åren. Det innebär att de paket vi har att hantera ökar, vilket gör att vi får mer betalt.

Postnord och Tullverket har kommit överens om att det ska bli mer kostsamt att handla billiga produkter på sajter som Wish, och planerar nu för en administrationsavgift, utöver moms, på alla försändelser från länder utanför EU, enligt Breakit. 

När den nya avgiften kan tänkas träda i kraft är ännu oklart, men Postnord har fått i uppdrag att ta fram en handlingsplan som ska vara färdig den 1 mars.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!