Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så mycket bättre är elbilar för klimatet

Volvo Cars ska bli ett helt elektriskt bilmärke till 2030.
Elbilar släpper ut 64 % mindre koldioxid under en livstid jämfört med fossilbränslebilar.
Foto: Shutterstock
Åtgången av mineraler är ett problem för elbilar, men miljö- och klimatvinsten enorm, enligt Transport & Enviroment.
Foto: JUSTIN PRICHARD / AP

Fossilbränslebilar förbrukar hundratals gånger mer råmaterial än elbilar.

På en livslängd släpper dessutom elbilarna ut 64 % mindre koldioxid.

Detta enligt en analys från miljögruppen Transport & Enviroment (T&E).


Kommentera artikeln! När du läst texten får du gärna dela med dig av dina tankar i kommentarsfältet längst ner.

Miljö- och klimatvinsten med elbilar är enorm. Det slår miljögruppen T&E fast i en ny rapport, där de beräknat åtgången av råmaterial och klimatutsläpp under en bils livslängd. 

Enligt beräkningarna förbrukas upp till 400 gånger mer råmaterial under en livslängd för en fossilbränslebil än för en elbil. När livscykeln sluts för ett litiumjonbatteri, som använts i en elbil kommer det bara ha förbrukats 30 kilo råmaterial. Då har återvinning räknats in i siffran. Detta ska jämföras med 17 000 liter bensin eller 13 500 liter diesel i motsvarande fossilbränslebil.

Mindre utsläpp av koldioxid

Enligt T&E är elbilen överlägsen bensin- och dieselbilarna när det gäller såväl råmaterialförbrukning som energieffektivitet, kostnad och utsläpp av koldioxid. 

Den ökade produktionen av elbilar har dock medfört ett problem i att brytningen av mineraler som litium, kobolt och nickel måste öka, där särskilt brytningen av kobolt i Kongo medför andra stora problem. I landet finns en stor del av jordens kobolttillgångar och metallen grävs ofta fram av barnarbetare under slavliknande förhållanden, i trånga, farliga gruvgångar. Tillgångarna orsakar strider i området och närmiljön påverkas med förgiftat grundvatten, men T&E argumenterar för att miljökostnaden för fossila bränslen är betydligt större. De påpekar också att allt mindre material behövs för att tillverka ett batteri – och att återvinningen av materialet blir alltmer effektiv.

– När det kommer till råmaterial är det helt enkelt inte jämförbart. En genomsnittlig fossilbränslebil drar motsvarande 25 våningar oljetunnor staplade på varandra, säger Lucien Mathieu, analytiker på T&E, till the Guardian.

– Om du räknar in återvinning drar en elbil omkring 30 kilo metall. Det är ungefär samma storlek som en fotboll.

Gruppens beräkningar visar också att elbilarna förbrukar 58 % mindre energi än en fossilbränslebil under en livstid – och släpper ut 64 % mindre koldioxid. När det gäller elbilar sker de största utsläppen vid den energikrävande tillverkningen av batterierna, för fossilbränslebilarna sker utsläppen i stället vid användning.

Sex positiva klimatförändringar som väcker hopp

Världen kämpar med stora miljöproblem – men det görs också framsteg.

KOMMENTERA ARTIKELN

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Expressen möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till expressen.se. Expressen granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se. Läs mer om kommentering här.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.