Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så lurar du barnen att äta mer vego

Expressens reporter Karin Sörbring har undersökt hur livsmedelsjättarna jobbar med att minska matsvinnet och hur vi konsumenter kan spara pengar på detta.
Makarna Eva och Matts Hildén har experimenterat sig fram till rätter som innehåller mycket mindre kött än vad man brukar använda, men som ändå har massor av smak och fin konsistens. Foto: Mondial
Nya kokboken. Foto: Mondial
Eva Hildén är matfotograf och ger i dagarna ut kokboken ”Köttälskarens nästan vegetariska kokbok” med maken Matts Hildén. Foto: EVA HILDEN SMITH / Eva Hilden Smith
Det kan vara en utmaning att få barn att äta mer grönt. Foto: SHUTTERSTOCK

Många av oss vill äta mer grönt, men hur gör man för att petiga barn inte ska slå bakut?

Makarna Hildén har testat hur mycket vegetariskt det går att peta i de klassiska rätterna – utan att maten tappar i smak och konsistens.

– Grundregeln i vår familj är att ju bättre vi gömmer grönsakerna desto mer slinker ner, säger Eva Hildén, aktuell med ”Köttälskarens nästan vegetariska kokbok”.

Eva och Matts Hildén i Sundbyberg har alltid varit förtjusta i grönsaker, men när de fick två barn blev det en större utmaning att få till mat som slank ner i de smås magar.

– Samtidigt kände vi starkt att vi inte minst av klimatskäl ville äta på ett sätt som minskar klimatavtrycket, berättar Eva, som är matfotograf.

Tidigare var det självklart för Eva Hildén att välja nötfärs i charkdisken, men sedan hon insåg att ett kilo nötkött orsakar 4,5 gånger högre utsläpp än ett kilo fläskkött – som i sin tur leder till 2,5 gånger högre utsläpp än ett kilo kyckling – har familjen tänkt om. 

– Nu använder vi blandfärs som bas och spär ut med ungefär hälften formbar vegofärs eller linser och grönsaker. Och så lägger vi till goda tillbehör som coleslaw som ger mättnad.

Fakta / Köttfuskets ABC eller konsten att vegobluffa

Bra saker att fylla ut vanliga rätter med för att minska på köttet och klimatavtrycket:
■ aubergine, riven

■ havregryn

■ svamp, finhackad

■ zucchini, riven

■ solrosfrön, finhackade

■ nötter, finhackade

■ bönor, kokta och mixade

■ linser, kokta

■ vegofärs

■ kokt ris

Källa: ”Köttälskarens nästan vegetariska kokbok” av Eva och Matts Hildén, Mondial.

https://www.instagram.com/p/BurgC4Mg240/

Chili con carne med aubergine minskar klimatavtrycket rejält

I ”Köttälskarens nästan vegetariska kokbok” som släpps i dagarna har familjen Hildén experimenterat sig fram till massor av rätter som innehåller väsentligt mindre kött än vad de flesta barnfamiljer använder. Här finns till exempel ”chili con carne con aubergine” som ger 72 procents mindre klimatavtryck än standardrätten i och med att man river ner en stor aubergine och fräser den till grytan och ”lurig lasagne” där en stor del av köttet byts ut mot ekologiska linser och riven aubergine (som ger 56 procent mindre klimatavtryck än vanlig lasagne). 

– Det är klart att det vore superbra om alla blev veganer, men man kan åstadkomma ganska stor förändring om man har en lite mer förlåtande inställning och gör vad man kan för att med maten minska klimatavtrycket. Vi märker också att ju mer annan mat vi äter än kött desto mer sugna blir vi på grönare rätter, säger Eva Hildén som på Instagramkontot @lessismoremeat delar med sig av recept. 

Hennes bästa tips är att köra så mycket som möjligt av utfyllnadsmaten i mixen.

– Syns inte grönsakerna, bönorna och linserna så märker sexåringen och åttaåringen dem inte.

Så gör du för att späda ut köttet i rätterna:

■ Ta för vana att frysa in ena hälften av 500-gramspaketet med kött direkt – eller gör gärna storkok och frys in färdiga biffar, grytor etc.

■ Börja med 20 procent volym av utfyllnaden, krydda och blanda väl. Gör ett stekprov och känn efter om det fungerar att späda mer.

■ I grytor och raguer går det att ha mer utfyllnad än i biffar och bollar.

■ Det man späder med måste vara finfördelat på rätt sätt och vara ordentligt kryddat. 

■ Mycket vegomat saknar den konsistens som man är van vid som köttätare. Toppa med halloumismul, kavringskrutonger och timjanskrutonger för att få till ”krisp och fras”.

■ Ett annat gott sätt att få sälta på gröna rätter är att ugnsbaka serrano och sönderdela till ett knaprigt strössel att ha över maten.

Källa: ”Köttälskarens nästan vegetariska kokbok” av Eva och Matts Hildén, Mondial.

https://www.instagram.com/p/BwY6BoYARpQ/
Makarna Eva och Matts Hildén har experimenterat sig fram till rätter som innehåller mycket mindre kött än vad man brukar använda, men som ändå har massor av smak och fin konsistens. Foto: Mondial