Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så klimatsmart är din bil – guide till 8 vanliga modeller

På Konsumentverkets sajt Bilsvar.se kan du kolla vilket klimatindex den bil du har eller funderar på att köpa har och jämföra vilket klimatavtryck den ger jämfört med andra fordon. Foto: MARKO PENA / ADOBE STOCK

Hur vet man hur bra eller dålig en bil är för miljön?

Nu finns det ett nytt index som mäter klimatpåverkan när du använder bilen.

– En bra grundregel är att köpa en så ny bil som möjligt. Det är stor skillnad sett till bränsleåtgång och avgasrening på nyare modeller, säger Expressens motorexpert Jan-Erik Berggren. 

Tanken är att du med det nya klimatindex som finns på Konsumentverkets sajt ”Bilsvar.se” lätt ska kunna se hur du kan göra ett så klimatsmart val som möjligt. Resultatet tas fram utifrån dina behov av bilens storlek, pris och så vidare, förklarar projektledaren Torbjörn Noaksson.

Där kryssar du exempelvis i om du vill ha en sjusitsig bil, en automatväxlad eller av ett visst märke. 

– Klimatindexet mäts i procent av utsläppsspannet högst till lägst. En automatväxlad laddhybrids-Volvo XC90 från 2017 har till exempel ett klimatindex på 84 procent. Det betyder att den bilen är bättre än 84 procent av den totala bilpoolen, förklarar Torbjörn Noaksson på Konsumentverket.

I databasen, där klimatindexet funnits med sedan i fjol, finns bilar som är upp till tolv år gamla. Projektet är ett samarbete mellan Konsumentverket och Energimyndigheten – och Naturvårdsverket och Transportstyrelsen har hjälpt till att ta fram uppgifterna.

– Vi ville hitta ett enkelt och begripligt sätt för konsumenterna att förstå vilken klimatpåverkan deras bilval har. De värden som tillverkarna anger är inte riktigt jämförbara, för testbilarna körs på laboratoriebränsle som inte finns på marknaden. Vi gör våra beräkningar utifrån det bränsle som finns i pumparna på landets mackar, säger Torbjörn Noaksson.

Torbjörn Noaksson, projektledare för digitala tjänster på Konsumentverket och ansvarig för ”Bilsvar.se”.Foto: Konsumentverket

Ju tyngre och större bil, desto större klimatpåverkan

En begränsning med detta klimatindex är att det inte mäter klimatpåverkan under själva tillverkningen av fordonen. 

– Fordon i dag tillverkas av komponenter som kommer från så många olika länder och där det använts olika energimetoder i tillverkningen. Därför är det snudd på omöjligt att mäta detta på ett bra sätt. Men generellt kan man säga att ju tyngre och större en bil är, desto större är klimatpåverkan i tillverkningsledet, säger Torbjörn Noaksson. 

Dagens diesel som ofta är utblandad med tallolja är också miljömässigt bättre än vad den var för några år sedan. Det samma gäller ofta för gas och el.

– Långsiktigt är elektrifieringen av fordon här för att stanna. Vi kommer att få fler laddstationer framöver. Ett dilemma är att alltför många väljer en för stor bil där de tar höjd för att åka på fjällresa en gång om året, men där det i vardagen skulle räcka att ha ett mindre fordon. Den här typen av val slukar mer energi vid körning och ger större klimatavtryck vid tillverkningen, menar Konsumentverkets projektledare.

De 5 bästa och 5 sämsta bilarna ur klimatsynpunkt:

Högst klimatindex:

1. Hyundai Ioniq El (Klimatindex 100)

2. Volkswagen e-up! (Klimatindex 100)

3. Smart EQ fortwo/forfour (Klimatindex 100)

4. BMW i3 (Klimatindex 100)

5. Volkswagen e-Golf (Klimatindex 100)

 

Lägst klimatindex:

1. Dodge Durango 5.7 Hemi (Klimatindex 0)

2. Mercedes-Benz GLS/GLE/G-Klass 63 AMG (Klimatindex 0-1)

3. Jeep Grand Cherokee 6.4 SRT Hemi (Klimatindex 2)

4. Audi R8 5.2 V10 (Klimatindex 5)

5. Porsche 911 GT3 (Klimatindex 6)

 

Källor: Bilsvar.se och Torbjörn Noaksson på Konsumentverket

Expressens motorexpert Jan-Erik Berggren har utöver klimatindex på de åtta bilmodeller som presenteras nedan också gett plus och minus på varianterna.

– Det är bra att Konsumentverket gör ett eget klimatindex för man vet att det ofta fuskas med tillverkarnas laboratorietester, säger han.

En del experter menar att det är bättre för miljön att köra slut på den befintliga bil man har jämfört med att köpa en ny och mer klimatvänlig modell.

– Där håller jag inte med. 20 år gamla bilar är varken bra för miljön eller för människorna som sitter i dem. Nyare bilar är mycket säkrare, säger Jan-Erik Berggren.

8 vanliga bilmodeller – så klimatsmarta är de

Expressens bilexpert Jan-Erik Berggren om för- och nackdelar. Obs: Bilarna på bilderna kan visa andra årsmodeller.

1. Toyota Verso 1.8 VVT-i Intense Edition Minivan 2017, bensin (147hk), manuell 143 000 kronor.

Klimatindex: 52 procent.

Fördelar: Toyota bygger alltid bilar som är bränslesnåla även i verklig trafik, alltså när du och jag kör bilarna.

Nackdelar: En relativt stor bil som ändå blir trång som sjusitsig. Behöver du verkligen allt utrymme?

2. Volkswagen Polo 1.4 TDI Masters kombi-sedan 2017, diesel (90hk), manuell, 118 000 kronor.

Klimatindex: 78 procent.

Fördelar: En liten småbil som ändå fungerar bra på långkörningar. Kostnads- och materialeffektiv.

Nackdelar: Dieselbränslet är ifrågasatt och kommer att förbjudas i allt fler miljözoner i framtiden – även om den tankas med talloljediesel.

Foto: Martin Öberg

3. Tesla Model S el 75D AWD kombi-sedan 2018, el (332hk), automat, 659 000 kronor.

Klimatindex: 99 procent.

Fördelar: Svensk el är den renaste i världen och här är det noll utsläpp av koldioxid.

Nackdelar: Du får betala en hel del för prestanda som du aldrig utnyttjar och för att det är ett häftigt varumärke.

4. Skoda Octavia 1.6 TDI GreenLine elegance kombi-sedan 2014, diesel (110hk), manuell, 97 000 kronor.

Klimatindex: från ca 79 procent.

Fördelar: En rymlig kombi som noterades för låga förbrukningssiffror när den testades som ny.

Nackdelar: 2014 infördes krav på avgasrening enligt Euro6 vilket du behöver i kommande miljözoner. Kontrollera också om bilen var en del av VW-gruppens stora dieselskandal.

5. Toyota Prius+ 1.8 HSD 7-sits, fullhybrid life kombi 2018, elhybrid (136 hk), automat, 242 000 kronor.

Klimatindex: 71 procent.

Fördelar: En av få sjusitsiga bilar som är bränslesnål i verklig körning.

Nackdelar: Om du gasar på lite så kommer bensinmotorn att dra i gång snabbt. Växellådan kräver övning för att köras effektivt.

6. Peugeot 208 1.6 BlueHDI active-style kombi-sedan 2015, diesel (100hk), manuell, från cirka 79 000 kronor.

Klimatindex: från cirka 81 procent.

Fördelar: En liten och smidig stadsbil som inte tar så stor plats.

Nackdelar: Liten bil med stor motor utan kraft. I stan behöver du inte en 1,6-litersmotor och för långkörning på landsväg är det här en lite för liten bil.

7. Kia Cee´d, 1.6 GDi ECO komfort kombi-sedan 2013, bensin (135hk), manuell, pris från 66 000 kronor.

Klimatindex: från ca 78 procent.

Fördelar: Kias långa garantitider betyder låg ägandekostnad och en välservad bil. Låg förbrukning.

Nackdelar: Avgasrening enligt Euro5 kommer inte att hålla i de kommande miljözonerna, inte på sikt. Så köp inte om du tänker köra i en storstad.

8. Volvo XC70 Il classic D4 FWD Summum kombi 2016, diesel (181hk), manuell, från cirka 204 000 kr.

Klimatindex: från cirka 71 procent.

Fördelar: Den stora och rymliga XC70 i Classic-utförande, en slitstark bil som du kan ha i många, många år.

Nackdelar: Inte bränslesnålast i klassen.

Jan-Erik Berggren är motorexpert på Expressen. Foto: JOHAN JEPPSSON

Motorexperten Jan-Erik Berggrens 3 klimatråd:

1. Köp en så ny bil som möjligt. Det är stor skillnad på bränsleåtgång och avgasrening på nyare modeller. 

2. Välj om möjligt standarden Euro6 som man har från 2014 och framåt. 

3. Ta gärna ett fordon med någon form av elektrifiering (hybrid, laddhybrid eller elbil).

De är årets säkraste bilar.