Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Regeringens miljardsatsning på miljöbilar sågas

Vi testar elflyg och SEB:s Esbjörn Lundevall gästar investeringstipset.
Isabella Lövin, nuvarande Miljö- och klimatminister.Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
En elbil på laddning.Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT NYHETSBYRÅN
Insatserna, som bland annat består i det såkallade ”bonus-malus-systemet”, är ”dyra och ineffektiva”, enligt Riksrevisionen.Foto: MAGNUS HALLGREN/DN/TT / DN TT NYHETSBYRÅN

Statliga satsningar på miljöbilar är både dyrt och ineffektivt för att minska koldioxidutsläppen, konstaterar Riksrevisionen i en ny rapport.

Myndigheten har tittat på de statliga medel som sedan 2006 satsats för att öka andelen miljöbilar i landet, en summa på drygt 13 miljarder kronor.

– I relation till andra åtgärder är samhällets kostnader för klimatbonusbilar i nuläget höga, säger Cecilia Kellberg, projektledare för Riksrevisionens granskning.

Efter att ha granskat styrmedel som exempelvis bonus malus-systemet och miljöbilspremien är slutsatsen att pengarna som tillförts för att öka andelen miljöbilar har varit väldigt kostsamma i jämförelse med andra insatser.

”I relation till andra åtgärder inom transportområdet, till exempel koldioxidskatten eller vissa åtgärder inom Klimatklivet, är samhällets kostnader för klimatbonusbilar i nuläget höga”, säger Cecilia Kellberg, projektledare för granskningen, i ett pressmeddelande.

Totalt har regeringarna sedan 2006 lagt drygt 13 miljarder kronor i skattepengar på miljöbilssatsningen.

Det är för mycket pengar, och insatserna är dessutom ”förhållandevis ineffektiva”, enligt Riksrevisionen.

Insatserna har använts i förhoppning om att de ska leda till en ökad andel miljöbilar i Sverige.

Hård kritik

Riksrevisionens granskning visar också att en oproportionerligt stor del av stödet fördelats till storstadsregioner som Stockholm och Göteborg – och att många subventionerade miljöbilar har gått på export.

Dessutom får personer med förmånsbilar via sina jobb en ”avsevärt högre subvention” än de som måste köpa sin miljöbil privat, skriver Riksrevisionen.

– Riksdagen har varit tydlig med att åtgärder för att minska transportsektorns klimatpåverkan ska vara samhällsekonomiskt och miljömässigt effektiva. Granskningen visar att dessa styrmedel inte lever upp till detta, säger riksrevisor Helena Lindberg.

Det finns heller ingen plan för uppföljning och utvärdering för det flesta av insatserna, skriver Riksrevisionen i ett pressmeddelande.

Brutit mot sina egna regler

Riksrevisionen är också kritisk till den ”ryckighet”, med bland annat återkommande regeländringar, som präglat hur systemen och förmånerna ska användas.

– Osäkerhet kring framtida regelverk, avgifter och beskattning för personbilar riskerar att leda till stora kostnader för konsumenterna, säger Cecilia Kellberg och tillägger:

– Personer riskerar till exempel att lockas att köpa en viss typ av bil som efter några år blir oväntat dyr att äga.

Riksrevisionens uppdrag är att granska vad statens pengar går till, hur de redovisas och hur effektivt de används.

Här är företagen som presterar bäst i hållbarhet:

Sustainable Brand Index studerar hur individer med inköpsansvar prioriterar hållbarhet

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.