Resan som kan ge kungen klimatångest

Regeringsplanet flögs från Arlanda till Bromma för att hämta kungen
Frank-Walter Steinmeier och kungen i Stockholm i början av september.
Foto: PELLE T NILSSON / SPA SPA | SWEDISH PRESS AGENCY
”I första hand flyger Kungafamiljen reguljärt och vi ser hela tiden över resandet för att göra det så klimatneutralt som möjligt”, säger hovets presschef Margareta Thorgren.
Foto: PÄR BÄCKSTRÖM/TT / TT NYHETSBYRÅN
Kungen och drottning Silvia besöker Luleå i september.
Foto: PÄR BÄCKSTRÖM/TT / TT NYHETSBYRÅN
Drottning Silvia och kungen träffar Luleå tekniska universitets rektor Birgitta Bergvall Kåreborn i september.
Foto: PÄR BÄCKSTRÖM/TT / TT NYHETSBYRÅN

Det är resorna som den klimatmedvetne kungen helst hade sluppit.

I stressen för att hinna före den tyska förbundspresidenten till Norrland flögs regeringsplanet från Arlanda till Bromma för att plocka upp kungaparet på väg till Kiruna.

Och hovet slår fast att extraturerna – som kostade drygt 1 600 kilo koldioxid – var ett ”undantag”.

Statsflyget har som uppgift att transportera Sveriges högsta civila och militära ledning samt kungafamiljen. För att klara uppgiften har de två flygplan till sitt förfogande – en Gulfstream IV och en Gulfstream G550. Det var den tredje och sista dagen på den tyske förbundspresident Frank-Walter Steinmeiers statsbesök i Sverige som resan gick till Kiruna för besök på bland annat rymdbasen Esrange Space Center.

Ett av regeringsplanen, med beteckningen SVF625, användes för resan och lyfte på morgonen från Arlanda, där det är stationerat. 

Men planet satte inte kurs norrut, utan gjorde först den fyra mil korta turen till Bromma flygplats där kungaparet klev ombord. 

Samma extratur gjordes senare samma dag när planet återvände från Norrland till Stockholm. Då släpptes kungaparet av på Bromma innan planet flögs tillbaka och parkerade på Arlanda. Enligt Försvarsmaktens beräkningar innebär varje extralandning med regeringsplanen ett koldioxidutsläpp på 822 kilo. 

https://datawrapper.dwcdn.net/HedQR/2/

Hovet: Ett undantagsfall

Kungens engagemang för miljö- och klimatfrågor är välkänt. Vid riksmötets öppnande har han flera gånger lyft fram klimatfrågan och bland annat kallat den en ödesfråga. I samband med TV4-sändningen ”En kväll för vår planet” den 26 augusti uttryckte han senast sin oro. 

– Vi människor har tyvärr förmågan att tillfoga naturen stor skada, men tack och lov har vi också möjligheten att göra rätt. Vi kan vända utvecklingen och ta ansvar för vår planet, och för de som kommer efter oss, sa kungen.

Hur rimmar två extraflygningar mellan Bromma och Arlanda med hovets klimatpolicy? 

Hovets presschef Margaretha Thorgren säger att beslutet att plocka upp kungaparet på Bromma fattades av förste hovmarskalken av tids- och logistikskäl. 

– Det var en rad aspekter som vägde in, exempelvis är kungaparet alltid på plats före gästerna vid statsbesök för att ta emot dem, säger hon. 

Ett av regeringsplanen vid ett annat tillfälle.
Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT NYHETSBYRÅN

Enligt presschefen var flygningen från Bromma ett undantagsfall. 

– Svenska statsplanens hemmabas var tidigare Bromma, men är numera Arlanda, det innebär att när statschefen nyttjar planet flyger han numera från Arlanda.

Från Drottningholms slott, där kungaresan utgick från, till Bromma flygplats är det knappt åtta kilometer att jämföra med drygt fyra mil till Arlanda. 

Kan bli fler gånger: ”Går inte att utesluta”

Margaretha Thorgren utesluter inte att det kan bli fler upphämtningar på Bromma. 

– Det går inte att utesluta, men i första hand flyger Kungafamiljen reguljärt och vi ser hela tiden över resandet för att göra det så klimatneutralt som möjligt. 

Frank-Walter Steinmeier och Elke Büdenbender flög i sitt eget större plan från Arlanda till Kiruna.
Foto: Bernd von Jutrczenka / TT NYHETSBYRÅN

Det var inte heller aktuellt att resa med tåg till Norrland, även om det enligt hovets presschef är ett transportmedel som Kungafamiljen väljer så ofta det går. 

– Av pandemin har vi lärt oss mycket av att hålla möten digitalt, det är något vi kommer fortsätta med för att undvika onödiga resor. 

Förutom det svenska regeringsplanet gick ytterligare ett plan mellan Arlanda och Kiruna eftersom den tyska delegationen flög i sitt eget, betydligt större plan. 

– Av säkerhetsskäl flyger aldrig två statschefer i samma plan, säger Margaretha Thorgren. 

Regeringsplanen

Statsflyget har till uppgift är att transportera Sveriges regering, militära ledning samt kungafamiljen. Flygen opereras av Flygvapnet och är stationerade på Arlanda, men tillhör Skaraborgs flygflottilj F7. Statsflyget består av två plan av affärsjettyp, en Gulfstream IV och en Gulfstream G550.

2015 avslöjade Expressen att planen flugit flera gånger från Arlanda till Bromma för att hämta upp ministrar, bland annat MP:s dåvarande språkrör Gustav Fridolin. 

Se också:

Vem är vem i kungafamiljen? Vi reder ut

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.