Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Regeringens klimatpolitik inte tillräcklig för målen

Varför analyseras klimatet? Vad påverkar vårt klimat? Hur blir klimatet i framtiden? Här är svaren på dina frågor.
Höstbudgetens satsningar på klimatet är inte tillräckliga för att nå målen, skriver DN. Foto: ANDERS WIKLUND/TT / TT NYHETSBYRÅN
Enligt klimatmålen som riksdagen slagit fast ska utsläppen från transporter år 2030 vara 70 procent lägre än vad de var 2010, och år 2045 ska Sveriges nettoutsläpp vara netto noll.Foto: Hasse Holmberg / TT / TT NYHETSBYRÅN / FOTOGRAFERNA HOLMBERG

Regeringen gör historiskt stora satsningar på klimatpolitiken. 

Men de är inte tillräckliga för att nå målen, skriver DN. 

– När vi vet att utsläppsminskningarna borde accelerera, då har de planat ut. Det är oroväckande, säger Ola Alterå på Klimatpolitiska rådet, till tidningen.

Expressen har tidigare rapporterat om klimatsatsningar i höstbudgeten som presenterades tidigare i år och som förhandlats fram med samarbetspartierna. 

Budgetens totala reformutrymme är 25 miljarder och cirka 2,9 miljarder kronor går till miljö- och klimatsatsningar.

Bland annat görs satsningar på klimatklivet som får ytterligare 1,1 miljarder kronor. Även industriklivet, som ska stötta industrin att göra utsläppsminskningar, fick en förstärkning på 300 miljoner kronor per år för perioden 2020-2022. 

Regeringens klimatpolitik inte tillräcklig för målen

Merparten av klimatsatsningarna finns i utgiftsområde 20 och där höjs finansieringen från drygt 5 miljarder kronor till nästan 13 miljarder kronor nästa år, skriver DN. 

Men det är inte tillräckligt för att nå klimatmålen som utsläppsminskningar. Det säger forskare som tidningen har pratat med. 

– Åren går och vi ser inte trendbrottet i utsläppen som vi skulle behöva, säger professor Björn-Ola Linnér som forskar på klimatpolitik vid Linköpings universitet, till tidningen. 

Enligt klimatmålen som riksdagen slagit fast ska utsläppen från transporter år 2030 vara 70 procent lägre än vad de var 2010, och år 2045 ska Sveriges nettoutsläpp vara netto noll.  

”Kritiken från i våras står sig”

Samtidigt som utsläppen de tre senaste åren minskat med mindre än en procent har regeringen och samarbetspartierna satsat på klimatinvesteringar med två miljarder kronor för bland annat laddstolpar, biogasmackar, åtgärder mot matsvinn. 

Men trots det – och tidigare nämnda klimatklivet och industriklivet – kvarstår Klimatpolitiska rådet politik gällande att regeringens politik inte är tillräcklig, skriver DN. 

– Kritiken från i våras står sig, även om regeringen har aviserat enskilda förslag i linje med rådets rekommendationer, säger Ola Alterå Klimatpolitiska rådet.

ÖVRIGA MILJÖ- OCH KLIMATSATSNINGAR I BUDGETEN:

Dessa satsningar får pengar år 2020:

Minskad klimatpåverkan

Industriklivet: 300 miljoner.

Klimatinvesteringar inklusive Klimatklivet: 1,155 miljarder.

Laddinfrastruktur längs större vägar: 50 miljoner.

Klimatbonus (bonus-malus-systemet): 130 miljoner.

Klimatpremie inklusive ekobonus (för ellastbilar, bussar och arbetsmaskiner): 70 miljoner.

Bevarad och tillgänglig natur

Skydd av värdefull natur: 200 miljoner.

Åtgärder för värdefull natur: 400 miljoner.

Vandringsleder: 20 miljoner.

Friluftslivets år: 3 miljoner.

Pollinatörer: 70 miljoner.

Förvaltningsanslag: 20 miljoner.

Miljötillsyn: 42 miljoner.

Rent hav och vatten

Åtgärder för havs- och vattenmiljö: 240 miljoner.

Sanering och internationellt kemikaliearbete: 65 miljoner.

Miljöövervakning: 80 miljoner.

Gröna och tryggare samhällen

  Gröna och trygga samhällen: 50 miljoner.

  Klimatdeklaration för byggande: 10 miljoner.

 

Totalt: 2,905 miljarder.