Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Regeringen kräver minskat flyg – satsar miljarder på Arlanda

Enligt SVT gör Swedavia investeringar på 44 miljarder fram till år 2025 för att öka kapaciteten på Arlanda.Foto: ALEX LJUNGDAHL
Enligt Tomas Eneroth har regeringen tagit krafttag för att minska flygandet.Foto: ERIK SIMANDER/TT / TT NYHETSBYRÅN

Regeringen har skärpt tonen om svenskarnas flygande, men satsar samtidigt miljardbelopp på att bygga ut Arlanda flygplats.

Med det skickar man dubbla budskap vad det gäller klimatmålen, skriver SVT. 

– Vi måste flyga mindre än i dag, säger ansvarige infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) till tv-kanalen.

Har du minskat ditt flygande för klimatets skull?

Å ena sidan är regeringen tydlig: svenskarna måste flyga mindre än i dag om 1,5 gradersmålet ska uppnås. 

I regeringsförklaringen i år framlägger man att det inte kommer räcka att hoppas på biodrivmedel och – så småningom – el som ersättning till fossila bränslen för flyget. 

Redan nu krävs det skärpta klimatkrav och ett minskat flygande.

Men samtidigt skickar regeringen ett helt annat budskap, skriver SVT.

Satsar 44 miljarder på Arlanda

Det genom att låta statliga Swedavia satsa miljardbelopp på att bygga ut Sveriges största flygplats, Arlanda.

Enligt SVT gör Swedavia investeringar på 44 miljarder fram till 2025 för att öka kapaciteten på Arlanda. 

Bland utgifterna finns en 15 miljarders satsning på en ny pir vid utrikesterminalen. Piren beräknas kosta 15 miljarder och har till syfte att möta det ökade trycket på utrikesflygande. 

Från Swedavias håll väntas antalet passagerare öka med omkring 50 procent, från 26 till 40 miljoner per år, genom utbyggnaden.

Flygskatten väntas i kontrast ge omkring 1,5 miljarder per år.

Så dåliga är flygen för klimatet

Enligt Naturvårdsverkets senaste beräkningar har svenskarnas flygande lika stor klimatpåverkan som personbilstrafiken. 

 

Främst är det utrikesflygningarna som utgör ett problem. I dag står de för 93 procent av flygens utsläpp. 80 procent av utrikesflygningarna uppgörs av turist- och nöjesflygresor.

 

I Naturvårdsverkets studie har man räknat med hela flygsträckan för långa utrikesresor, inklusive mellanlandning. Man har även inkluderat ”höghöjdseffekten”, som gör utsläpp på över 8 000 meter mer problematiska.

 

Vad det gäller inrikesflygen räknar man med att kunna ha fem procent biodrivmedel vid 2025. 2030 ska inrikesflygen kunna gå helt på biodrivmedel.

 

Den internationella flygorganisationen har globalt som mål att sluta öka sina utsläpp vid 2020. Vid 2050 ska utsläppen ha halverats.

 

Men att lita på biodrivmedel som framtida huvudkälla kan bli riskfyllt enligt Naturvårdsverket. Tillgången på biobränsle är relativt låg i dagens läge – och konkurrensen är hård. I nuläget finns en risk att flera branscher inte får möjlighet att byta till biodrivmedel som bränslekälla när efterfrågan ökar.

 

Källa: SVT, Naturvårdsverket 

Naturvårdsverket: I strid mot klimatkraven

Enligt Naturvårdsverket står satsningen i strid med kravet om minskat flygande, skriver SVT.

– Bygga flygplatser är som att bygga vägar. En ny väg ger ökad biltrafik. Så bygger man ut en flygplats så kommer flygandet öka, säger klimatexperten Jonas Allerup.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), pekar i stället på regeringens initiativ om klimatmärkning av flyg och på flygskatten, som ledde till minskat flygande förra året.

Men enligt SVT gäller initiativen bara för inrikesflygandet.

Samtidigt står utrikesflygningar för 93 procent av utsläppen och är den flygform som ökar mest, enligt Naturvårdsverket.

Tv-kanalen har varit i kontakt med Swedavias styrelseordförande, Åke Svensson, som inte har uppfattat att regeringen vill att flygandet ska minska.

– Nej så har jag inte uppfattat att man sagt. Man vill att utsläppen från flyget skall minska, säger Åke Svensson till SVT.

S-toppen tar M:s parti i Arlandabråket

Miljöpartiet har sedan länge velat avveckla Bromma flygplats – och ställer sig också emot en utbyggnad av Arlanda. 

Enligt uppgift till Dagens industri vill S nu ge klartecken till en ny fjärde landningsbana på Arlanda, men förslaget blockeras just nu av MP. 

Nu lämnar Socialdemokraterna i Stockholms stad samma besked till MP som Ulf Kristersson (M) gjorde för två veckor sedan: 

Acceptera en utbyggnad av Arlanda, annars blir det ingen nedläggning av Bromma. 

– Om man inte kommer framåt med det här kan vi hamna i en situation där Bromma-avtalet måste förlängas, för att vi annars inte har den kapacitet som vi måste ha, säger Karin Wanngård, oppositionsborgarråd i Stockholm. 

Har du minskat ditt flygande för klimatets skull?

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.