Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Rapport: Elsparkcyklar minskar inte utsläppen

Det diskuteras ofta kring el-sparkcyklars miljöpåverkan. En ny studie visar att cyklarna inte är lika miljövänliga som företagen får det att verka som.
En ny rapport från WSP visar att elsparkcyklarna inte har någon inverkan på minskade utsläpp.Foto: MEHDI CHEBIL / POLARIS/IBL
Voi är bara ett av många företag som är verksamma i Sverige.Foto: OMER MESSINGER / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

En ny rapport visar att Stockholms stad hanterat elsparkcyklarna allt för passivt.

Dessutom har färdmedlet ingen inverkan på minskade utsläpp, visar konsultföretaget WSP:s rapport.

– Det är svårt att dra slutsatsen att de faktiskt bidrar till hållbarhet, säger Felix Miranda Thyrén, transportekonom på WSP, till Dagens Nyheter.

En ny rapport från konsultföretaget WSP visar att elsparkcyklar inte bidrar till minskade utsläpp. Rapporten jämför sju städer, San Francisco, Toronto i Kanada, London, Stockholm, Auckland på Nya Zeeland, Singapore och Dubai, och visar att alla har liknande utmaningar, skriver DN.

Trafiksäkerhet, oklara regler, parkering, nedskräpning, negativ opinion, brist på integrering – det är bara en del av problematiken som rapporten lyfter.

Totalt sett har elsparkcyklar mycket liten påverkan på minskade utsläpp, visar rapporten. 

– Det är svårt att dra slutsatsen att de faktiskt bidrar till hållbarhet. Jag vill inte säga att de inte betyder något, men eftersom elsparkcyklarna oftast ersätter cykel, gång och kollektivtrafik är deras påverkan inte så stor, säger Felix Miranda Thyrén, transportekonom på WSP, till Dagens Nyheter.

Trots att resorna sänker lokala utsläpp, som kan leda till bättrad kvalitet i luften – menar WSP att elsparkcykelföretagen borde redovisa ett hållbarhetsindex för att vara transparenta kring fordonens utsläpp.

– Enligt DI digital har elsparkcyklarna en livslängd på 40 dagar. Företagen delar inte själva någon information om det, de borde redovisa miljönyttan. De flyttas dessutom runt av bilar som kör på fossila bränslen, en studie på delade cyklar i London visar att nettoresultatet blir mer utsläpp, säger Felix Miranda Thyrén till DN.

”Greenwashing är tyvärr väldigt vanligt”

Expressen har tidigare kartlagt elsparkcyklarna, i en genomgång som visade att flera av elsparkcykeloperatörerna vill förbättra hållbarheten.

Totalt finns det nu finns minst tio aktörer i Sverige: Voi, Lime, Tier, Circ, Ozon, Bird, Aimo, Moow, Ayo och Vosh. Tre av dessa tillkom bara i augusti.

Kring företagens hållbarhetstänk uttalade sig Marielle Aspevall vid Naturskyddsföreningen då.

– Det är svårt att säga att något fordon överhuvudtaget är miljövänligt. Företag kan säga att de gör saker för att minska sin miljöpåverkan, men det är omöjligt för konsumenter att veta vad som är sant. Så kallad greenwashing är tyvärr väldigt vanligt inom transportbranschen, sa Marielle Aspevall vid Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra Miljöval till Expressen tidigare i september.

Den genomsnittliga resan med elsparkcyklar är mindre än två kilometer lång, skriver DN, resor som huvudsakligen ersätter gång och cykeltrafik.

För att resorna ska kunna ha någon ordentlig inverkan krävs, enligt WSP, att fordonen integreras med redan befintlig kollektivtrafik, såsom biljettsystem, priser och hållplatser, skriver DN.