Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Omfattande kris för hyllade svenska elbilsbolaget

Bilmodellen Uniti One i olika utföranden. Foto: Uniti / Uniti
Uniti One i stadsmiljö. Anställda på företaget vittnar om jobb under mycket hård press. Foto: Uniti / Uniti
Enligt Unitis vd ska bilarna rulla på gatorna nästa år. Foto: Uniti / Uniti
En bil kostar 112 000:- kronor, hälften av totalsumman, att förbeställa. Foto: Uniti / Uniti
Lewis Horne är vd på krisande Uniti. Han säger att läget inte är akut. Foto: Press / Press

Det hyllade elbilsföretaget Uniti uppmanar sina kunder att lägga ut 112 000 kronor för en bil – med löftet att den ska vara leveransklar nästa år.
Men företaget har brottats med stora ekonomiska problem och har inga färdigproducerade bilar. 

– Det har inte funnits en plan för någonting, säger en före detta anställd. 

Vd Lewis Holm håller inte med om kritiken.  

– Det här är inte Volvo. Vi är en startup som försöker hitta rätt väg.   

I januari 2016 grundades det svenska elbilsföretaget Uniti. Konceptet är små elbilar som består av enbart ett förarsäte, men med plats för tre personer. 

Initiativet har varit omskrivet. I medier har den Lundabaserade bilen kallats för ”Skånes Tesla” och Uniti fick på kort tid in miljontals kronor via crowdfunding. 

Men bakom kulisserna har en ekonomisk kris utspelat sig, vilket sajten bytbil.com tidigare rapporterat om

Uniti Sweden AB

Bilmärket Uniti grundades i Lund 2016. Nuvarande vd Lewis Horne var en av grundarna. 

 

Elbilen ska vara utrustad med Android Automotive OS, Googles operativsystem för bilar. 

 

Modellen Uniti One går att förbeställa och kostar 164 000 kronor efter elbilspremien. 

På två år fick Uniti Sweden AB in 20 betalningsförelägganden hos Kronofogden. Årsredovisningen för 2018 visar på stora förluster – drygt 17,5 miljoner kronor. Detta trots att man samma vår fått in beställningar värda en halv miljard, enligt bolagets vd Lewis Horne. 

”Ska inte bygga i Landskrona”

När Expressen når Lewis Horne framhåller han att det ekonomiska läget egentligen inte är så ansträngt. 

– Siffrorna i årsredovisningen ser värre ut än vad de är. Vi hade kunnat göra saker annorlunda, men när årsredovisningen sammanställdes hade den ekonomiansvariga precis slutat, säger han. 

Han fortsätter. 

– Det här är inte Volvo. Vi är en startup som försöker hitta rätt väg. 

Nyligen flyttade Uniti och vd Lewis Horne produktionen till Norfolk. Foto: Uniti / Uniti

Vintern 2017 hade Uniti en stor lanseringsfest i Landskrona, där man med pompa och ståt skulle öppna sin nya fabrik. Tusentals personer deltog och det pratades om 500-1000 nya jobb i den skånska staden

Några månader senare sade företaget upp avtalet med Landskrona kommun. Inga bilar hade producerats. 

En tidigare anställd som Expressen pratat med säger att det inte heller var tanken. 

– Planen var aldrig att flytta produktionen dit. Man sa det utåt men inhouse var kommunikationen en annan. Vd Lewis Horne sa direkt till mig att vi inte skulle producera bilen i Landskrona. 

Motivet till eventet uppges i stället ha varit att dra uppmärksamhet till sig och på så sätt locka fler investerare. Uppgifter som Lewis Horne förnekar. 

– Jag vill fortfarande ha verksamhet där. Det är min dröm. Vi tillbringade mycket tid där, vi testade produkter i den lokalen. Men jag hade inte råd eller möjlighet att fortsätta, tyvärr. 

Produktionen uteblev 

Enligt Anna Classon, tillväxt-, och kommunikationschef vid Landskrona kommun, har Uniti hyrt delar av en gammal fabrikslokal som kommunen äger sedan ett par år tillbaka. 

Under drygt ett år betalade Uniti en ökande hyra, men hade ingen verksamhet där. 

– De betalade närmare 400 000 kronor för perioden de hyrde. Det var ett löpande hyresavtal och sedan Uniti flyttade ut har vi inte haft någon ny hyresgäst i den delen av fastigheten, säger Anna Classon. 

Anna Classon på Landskrona kommun säger att det inte var några konstigheter med Unitis försök till etablering i staden.Foto: Press / Press

Efter att lanseringen i Landskrona uteblivit var tanken att modellen Uniti One skulle tillverkas i Silverstone, Storbritannien. Där har det dock inte blivit någon produktion, enligt den tidigare medarbetaren på Uniti. 

Enligt Lewis Horne har man fortfarande partners kvar i Silverstone. Han säger vidare att man dock tittat på andra platser under åren, och nu flyttat den största delen av verksamheten till Norfolk. 

Anklagas för att lura kunder

En annan före detta anställd på Uniti, som varit med sedan starten, vittnar om enorma problem för företaget. 

– Folk jobbade alldeles för mycket. Vi hade flera fall av utbrändhet, ibland fick anställda uppsöka vård. Många var helt utmattade av jobb vilket ledde till skador och olyckor, säger han. 

För ett par månader sedan sa han upp sig. 

– Jag ville inte vara del av ett bolag som utger sig för att vara etiskt och bry sig om miljön och samhället, men i stället använder sig av den bilden för att lura kunder, investerare och anställda. 

Modellen Uniti One. Foto: Uniti / Uniti
Bilen har ett förarsäte men har plats för tre personer. Foto: Uniti / Uniti

Lewis Horne vänder sig mot den skarpa kritiken. 

– Det är knappast alla som jobbat på Uniti som säger detta. Och varför skulle jag göra det här om det inte var grundat i en vilja att förändra och förbättra saker? Det ger knappast några pengar och det är ett extremt hårt liv.  

Men att arbetstempot varit för högt kan han hålla med om. 

– Det var en väldigt stressig miljö då. Jag hade inte rekommenderat andra att jobba så som vi gjorde och jag hade inte gjort om det. Vi har en annorlunda stämning nu, säger Lewis Horne.  

Bidragen till Uniti

Uniti har tagit emot statliga bidrag från Energimyndigheten och Vinnova på totalt drygt två och en halv miljon kronor. 

 

I det senare fallet har man inte kunnat genomföra det projekt som pengarna skulle gått till och har därför blivit återbetalningsskyldiga.

 

Enligt uppgifter till Expressen har pengarna bland annat använts till att betala skulder, löner och till att finansiera eventet i Landskrona. 

 

Unitis vd Lewis Horne säger att pengarna enbart använts till det som projektet varit avsett för, och att det varit Uniti själva som initierat återbetalningen till Vinnova. 

I november 2018 startade Uniti en crowdfundingkampanj som drog in drygt 13 miljoner kronor. Enligt de tidigare anställda skulle pengarna gå till utvecklingen av bilen, men gick i stället enbart till att betala skulder. 

Mannen som jobbade för Uniti i flera år säger att bolaget ljög om hur långt man kommit i utvecklingsprocessen. 

– Ett exempel på det är bilens elektriska styrning och en head-up display som projiceras på vindrutan – båda användes som tunga säljargument trots att de var bortplockade från bilen sedan länge. 

Unitis vd svarar: ”Ingen kris” 

Designen av bilmodellen Uniti One har genomgått flera förändringar sedan bolaget startade. Oavsett hur den ser ut i slutändan tvivlar de före detta medarbetarna på den kommande försäljningen.  

Men Unitis vd Lewis Horne är säker på att bilen kommer att produceras och börja säljas i slutet av nästa sommar.  

– Det är på gång i Storbritannien, de har kommit långt. Vi hoppas kunna visa upp en bil i början av nästa år. Det kan skilja på några månader så klart, men jag har tillförsikt, säger han. 

Vd Lewis Horne tycker inte att Uniti befinner sig i en kris. Foto: Uniti / Uniti

Unitis egna kapital är förbrukat, vilket de själva skriver i årsredovisningen för 2018. 

Det framkommer i moderbolagets årsredovisning att man därifrån gjort ett aktieägartillskott på drygt 13 miljoner, och på så sätt tillfälligt löst finansieringen. 

Lewis Horne är inte orolig. 

– Vi är en startup, pre-revenue, vilket innebär att det inte finns några intäkter än. Vi är beroende av att ta in externt kapital för att finansiera vår verksamhet. Det finns liknande företag som har förlorar en halv miljard dollar per kvartal. Mina rådgivare säger att jag, som har drygt nio miljoner i kapitalunderskott, ska vara lugn. 

Tycker du att bolaget befinner sig i en kris? 

– Nej, absolut inte. Jag har varit i kris förut med det här företaget där vi hade kostnader på tre miljoner i månaden och stora skulder. Tesla och andra företag har gått igenom samma sak. Personer jag har runt mig som varit med ett tag säger att det är så här det är. 

Han jämför Uniti med Tesla, som enligt Lewis Horne hade en mycket längre produktionstid. 

– Om några månader kommer vi ha bilar körandes på gatorna. Tesla grundades 2003 och den första bilen levererades 2012. Vi grundades 2016 och har första bilen ute 2020. Det är en otrolig prestation. 

Konsumentverkets råd om förbeställning

Kan kunder ångra en förhandsbeställning? 

– Man har alltid rätt att avbeställa något innan det har levererats. Då kan man dock behöva betala en ersättning till säljaren, säger Charlotte Söderlund som är jurist på Konsumentverket.  

 

Vad gör man om ett företag går i konkurs? 

– Då kan man behöva visa exakt vilken produkt man beställt, om varan inte finns kan det räcka med ett serienummer. Om inte någon sådan bekräftelse går att göra så får man kräva tillbaka sin handpenning. Men det är väldigt svårt, de ärendena är inte prioriterade och det är tufft att få ut pengar därifrån. 

 

Vad ska man tänka på som konsument vid en förhandsbeställning? 

– Konsumenter kan inte förutse dramatiska händelser som en konkurs eller liknande. Men generellt kan man tänka på leveransdatumen – ju närmare i tiden desto färre är riskerna. Och läs alltid avtalet och villkoren noga.