Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Oljebolagens miljardlobbying – mot klimatåtgärder

Oljebolagen satsar stor på lobbying i klimatfrågan. Foto: AXEL ÖBERG / AXEL ÖBERG EXPRESSEN

De fem största oljebolagen lägger nästan 2 miljarder kronor per år på att stoppa eller försena åtgärder för att hindra klimatförändringarna.

Det skriver tidningen Forbes.

Världens fem största börsnoterade olje- och gasbolag spenderar varje år cirka 200 miljoner dollar, motsvarande 1,9 miljarder kronor, på lobbying för att kontrollera, fördröja eller stoppa bindande klimatåtaganden.

Det rapporterar den amerikanska affärstidningen tidningen Forbes, som hänvisar till en rapport från InfluenceMap, en organisation som kartlägger lobbying i klimatfrågan.

Bolagen som undersökts är brittiska BP, nederländska Shell, franska Total samt amerikanska ExxonMobil och Chevron.

Företagens intensiva lobbying orsakar problem för regeringar som försöker införa en politik för att uppfylla målen i Parisavtalet, enligt rapporten.

Enligt Forbes är det BP som lägger mest på klimatlobbying, med en uppskattad kostnad på cirka 510 miljoner kronor. Därefter kommer Shell med 470 miljoner och ExxonMobil med 390 miljoner.

Vill framstå som klimatvänliga

Enligt InfluenceMap lägger de fem företagen också 1,9 miljarder kronor på varumärkesbyggande verksamhet som syftar till att skapa en bild av att de stöder arbetet mot klimatförändringarna.

Enligt rapporten vilseleder företagens kampanjer allmänheten eftersom de fortsätter att öka sin utvinning av olja och gas och bara lägger 3 procent av sina utgifter på projekt för att utvinna energi med låga koldioxidutsläpp. 

Shell och Chevron hävdar enligt Forbes att InfluenceMaps rapport inte stämmer och upprepar att de är engagerade för att minska utsläppen av växthusgaser och införa åtgärder mot klimatförändringarna.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!