Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Okänt ursprung för bensin och diesel – nya krav nästa år

Nästa år kommer bensinmackarna behöva redovisa klimatpåverkan och ursprung för diesel och bensin. Foto: PATRIK C ÖSTERBERG
Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet välkomnar kravet – men tror det är svårt att spåra ursprung. Foto: PATRIK C ÖSTERBERG

Drygt hälften av den bensin och diesel som i dag säljs i Sverige har okänt ursprung.

Det visar en ny rapport från Gröna bilister, enligt Sveriges Radio.

Men nästa år kommer nya krav på mackarna.

Per Östborn är drivmedelsansvarig på föreningen Gröna bilister, som har släppt en rapport om varifrån det fossila bränslet kommer. Han tycker att det är dags för konsumenter att få veta.

– Vi konsumenter har ju tagit för givet att det går att få reda på köttet eller fruktens ursprung i butiken länge. Och det finns ingenting som säger att det inte ska vara så med det vi tankar, säger han till Sveriges Radio.

Nya krav på bensinmackarna

Nästa år kommer också nya krav. Från och med den 1 maj nästa år ska drivmedelsföretagen ha information om ursprung och klimatpåverkan.

Men det är inte helt enkelt. Det säger Johan Andersson, vd på branschorganisationen Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet, till Sveriges Radio. Detta eftersom oljan handlas på en global marknad, fraktas runt jorden och sen blandas.

– Det är ungefär som att härleda en liter mjölk du köper på Ica till en specifik mjölkko. Det är ganska svårt, säger Johan Andersson till Sveriges Radio.

Organisationen välkomnar dock det kommande kravet.

Gröna bilister: ”Det går att spåra”

Pär Östborn på Gröna bilister håller med om att det kan vara svårt att spåra de fossila drivmedlens ursprung, men tror att det är möjligt.

– Det går att spåra biodrivmedel, från den plantage som blir biodiesel. Det innebär inte att man spårar ett enskilt granbarr, utan de volymer mellanprodukter och slutliga drivmedel som distribueras, säger han till Sveriges Radio.