Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Okända flygnätverkets inflytande över Arlanda

Så påverkas planeten av klimatförändringar.
Swedavia vill fördubbla kapaciteten på Arlanda och bygga en fjärde landningsbana till år 2040.Foto: STEFAN SÖDERSTRÖM
Enligt prognosen behöver Arlanda ha plats för 40 miljoner passagerare år 2040. År 2045 ska Sverige ha nettonollutsläpp enligt klimatmålen.Foto: OLLE SPORRONG
Jonas Åkerman, transportforskare vid KTH, menar att utbyggnaden är oförenlig med att nå klimatmålen.Foto: Katarina Ahlfort / Pressbild
Nätverket Connect Sweden som vill öka flygresandet har haft ett stort inflytande över Arlandas framtid.Foto: Shutterstock
Lorentz Tovatt, Miljöpartiet, är kritisk till att näringslivet får påverka planerna.Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT / TT NYHETSBYRÅN

Turerna runt Arlanda har blivit en symbol i den svenska klimatdebatten. 

Enligt experter är det omöjligt att nå klimatmålen och samtidigt bygga ut flygplatsen.

Samtidigt har lobbygruppen Connect Sweden – som vill öka flygresandet – haft en central roll i planerna. 

Fram till mars i år ledde infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) det så kallade Arlandarådet som skulle ta fram en ”färdplan” för flygplatsens framtid. 

Men den utlovade rapporten presenterades aldrig. Det är fortfarande oklart vad rådet har kommit fram till.

Trots miljörörelsens protester har planerna för Arlanda kretsat kring att bygga en fjärde landningsbana och fördubbla flygplatsens kapacitet. Målet är att skapa ”Nordens ledande flygplats”. 

Planerna för Arlanda ligger på is

Miljöpartiet stoppar just nu planerna på att bygga ut Arlanda eftersom det anses oförenligt med Sveriges klimatmål.

De som vill bygga ut flygplatsen menar bland annat att kapaciteten behövs när avtalet för Bromma flygplats går ut år 2038.

Bara 2 av 10 svenskar är för att bygga ut Arlanda, enligt en undersökning från WWF/Sifo. 8 av 10 vill prioritera investeringar i järnvägen framför satsningar på flygplatser.

Enligt uppgifter till Dagens Nyheter har planerna helt stoppats av Miljöpartiet som vill att förslaget arbetas om i grunden.

– För Miljöpartiets del är det helt orealistiskt att vi ska bygga ut flygkapaciteten samtidigt som flyget ska minska sina utsläpp radikalt, har Isabella Lövin (MP) sagt.

Enligt prognosen behöver Arlanda ha plats för 40 miljoner passagerare år 2040. Men miljö- och klimatministern vill att prognoserna görs om – på grund av den senaste tidens trendbrott i flygresandet. 

Omöjligt att bygga ut Arlanda och nå klimatmålen

Antalet utrikesresenärer har nämligen minskat med runt fyra procent det senaste året. Flygbranschen har pekat ut debatten om ”flygskam” som en anledning till det.

– Färdplanen behöver hanteras ytterligare utifrån den nya utvecklingen av flygprognoser och flygtrafiken. Här är min uppgift att se till att vi klarar klimatmålen, sade Lövin under en riksdagsdebatt i maj.

Samtidigt kom en ny prognos i förra veckan där Transportstyrelsen spår att flygresandet snart ökar igen.

Och om vi ska nå klimatmålen om att inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser 2045 går det inte att bygga ut Arlanda, har Naturvårdsverkets klimatanalytiker Julien Morel sagt till SVT. Transportforskaren Jonas Åkerman vid KTH drar samma slutsats.

– Få frågor har större betydelse för våra möjligheter att nå klimatmålen. Projekt som Förbifart Stockholm innebär mycket små utsläpp jämfört med utbyggnaden av Arlanda. Man talar om en fördubbling eller tredubbling av flygresandet när vi snarare måste minska flygandet med uppemot en tredjedel per person, säger Jonas Åkerman.

I höst ska regeringen presentera sin första klimatpolitiska handlingsplan för att nå Sveriges klimatmål. I ett underlag till den skriver Naturvårdsverket att det behövs en strategi för att begränsa flygbranschens planer på att bygga ut: 

”Strategier krävs för att få flygbranschen att ställa in sig på att skarpa, av klimatrealiteter nödvändiga, klimatstyrmedel sannolikt kommer att ändra förutsättningarna för flygbranschens planer på fortsatt kraftig expansion. Detta gäller såväl nationellt som globalt”, skriver myndigheten bland annat.

Connect Sweden vill öka flygresandet

I regeringens expertgrupp Arlandarådet deltog både regionala politiker, ministrar och representanter från näringslivet. En tredjedel av rådet – fem av de femton medlemmarna – var samtidigt aktiva i Connect Sweden. En lobbygrupp som arbetar för att ”stärka Sveriges internationella flygförbindelser”.

Förra året skrev de en debattartikel i Dagens industri med rubriken ”Sluta skambelägga flyget – det ger 200 000 arbeten”, undertecknad av finansmannen Jacob Wallenberg, Swedavias vd Jonas Abrahamsson, Stockholms förra finansborgarråd Karin Wanngård (S), Stockholms landshövding Sven-Erik Österberg samt Maria Rankka, vd för Stockholms handelskammare. 

Samtliga ingick i både Arlandarådet och Connect Sweden. I en krönika i Svenska Dagbladet i somras uttryckte Maria Rankka stor frustration över att två års arbete från Arlandarådet nu hade gömts undan i en byrålåda.

Regeringen tillsatte rådet ”innan innan flygskam blivit ett modeord och Greta tagit plats på världsscenen”, inleder hon texten.

I ett dokument ur färdplanen som Aftonbladet tagit del av planerade rådet till och med för en femte landningsbana, fler än vad Europas största flygplats Heathrow utanför London har.

– Rådet har indirekt lovat Wallenberg fler landningsbanor. Socialdemokraterna känner sig stressade att tillmötesgå det, sade en källa till tidningen.

Bjöds in av Arlandarådet

Jonas Åkerman bjöds in av Arlandarådet för att berätta om sin forskning. Trots att de poängterade att flygets klimatpåverkan måste minska, saknade han faktiska förslag på hur det ska gå till.

– De säger att det måste till stora åtgärder för att bygget ska bli förenligt med klimatmålen, men de har få konkreta idéer om hur det ska gå till. Just nu finns mest en förhoppning om att stora mängder biobränsle ska lösa problemet.

Flygbranschen har stor tilltro till framtidens teknikutveckling och en ökad inblandning av biobränslen. Men riktigt så enkelt är det inte, enligt Åkerman.

– Många samhällssektorer vill ta del av potentialen för biobränslen för att minska de fossila utsläppen. Lägger man ihop alla branschers önskemål går det inte ihop, det finns inte tillräckligt med biobränsle.

Anders Svensson, kanslichef för Arlandarådet, skriver i ett mejl till Expressen att planerna för Arlandas utbyggnad fortfarande hanteras inom regeringskansliet. Han svarar kortfattat på frågan om de räknat på vad en fördubblad kapacitet får för konsekvenser för miljö och klimat:

”Under Arlandarådets arbete har bland annat miljö- och klimatperspektivet varit i fokus och synpunkter har lämnats under arbetets gång. Det är Swedavia som är ansvarig för flygplatsen och en eventuell utbyggnad av denna. För en eventuell utbyggnad av flygplatsen behöver Swedavia lämna in en ansökan om nytt miljötillstånd, vilket innebär att utbyggnaden prövas i enlighet med miljölagstiftningen.”

Lorentz Tovatt (MP): ”Olustigt”

Lorentz Tovatt, klimatpolitisk talesperson för Miljöpartiet, reagerar på att företrädare för Connect Sweden haft en så central roll i planerna för att bygga ut flygplatsen.

– Vi måste se till att Sverige har en skarp klimatpolitik – det intresset har inte näringslivet. Därför känns det olustigt att det är sådana svängdörrar mellan politik och näringsliv när det kommer till flygfrågor.

Finns det inte en poäng med att näringslivet är med och utformar planerna för Arlanda?

– Självklart måste politiker lyssna in hela samhället, men man måste veta vem man pratar med och vad de har för agenda. Flyglobbyn jobbar för att maximera flygandet och Connect Sweden har som sin viktigaste uppgift att öka kapaciteten, i en tid där vi vet att flygandet måste minska. Vi kan ha en dialog, men det är viktigt att de hålls på armlängds avstånd från politiken, säger Lorentz Tovatt.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.