Biodrivmedel som biodiesel och E85 är i dag skattebefriade i Sverige. Men nu rapporterar Sveriges Radio att EU-regler, som ska träda i kraft vid årsskiftet 2020/2021, kommer att förbjuda Sveriges skattelättnader och att biodrivsmedel riskerar att bli dyrare.
– Det kommer bli svårare. Skulle skattebefrielsen försvinna så skulle utsläppen inte minska i den takt som behövs för att nå 70 procent minskade utsläpp från inrikes transporter till 2030, säger Jenny Näslund, handläggare på Energimyndigheten, till Ekot.
En stor del av kollektivtrafiken kör på biobränsle och Leif Magnusson, som jobbar med kollektivtrafik på Västra Götalandsregionen, säger till Ekot att det skulle bidra till ökade kostnader och i värsta fall att de behöver gå tillbaka till fossila drivmedel. Det skulle i sin tur öka koldioxidutsläppen.
EU tror på andra generationens biodrivmedel
Enligt Ekot vill EU styra om satsningarna till den så kallade andra generationens biodrivmedel, som produceras av avfall. Detta för att biobränsle som tillverkas av livsmedel som socker och raps, inte ska konkurrera med livsmedelsproduktion eller påverka den biologiska mångfalden.
Men enligt Pål Börjesson, professor i miljö- och energisystem vid Lunds Universitet, finns ingen motsättning i dag.
– I ett längre perspektiv när vi kanske behöver allt mer åkermark för livsmedelsproduktion då kan bilden bli en annan. Men det är ganska lång dit, säger han till Ekot.