Den nya japanska fabriken är konstruerad för att kunna rymma ett stort antal använda elbilsbatterier från den tidiga elbilsmodellen Nissan Leaf. Foto: PETER FOLEY / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅNDen nya japanska fabriken är konstruerad för att kunna rymma ett stort antal använda elbilsbatterier från den tidiga elbilsmodellen Nissan Leaf. Foto: PETER FOLEY / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Den nya japanska fabriken är konstruerad för att kunna rymma ett stort antal använda elbilsbatterier från den tidiga elbilsmodellen Nissan Leaf.  Foto: PETER FOLEY / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Fabriken ska öppna i staden Namie i Japan, som förstördes av jordbävningen och tsunamin i mars 2011. Foto: KIMIMASA MAYAMA / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅNFabriken ska öppna i staden Namie i Japan, som förstördes av jordbävningen och tsunamin i mars 2011. Foto: KIMIMASA MAYAMA / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Fabriken ska öppna i staden Namie i Japan, som förstördes av jordbävningen och tsunamin i mars 2011. Foto: KIMIMASA MAYAMA / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Nissan öppnar återvinningsfabrik för gamla elbilsbatterier i Japan

Publicerad

Med elbilar minskar klimatpåverkan – men tillverkningen av batterierna tär samtidigt på jordens resurser.

Nu öppnar biltillverkaren Nissan en ny återvinningsfabrik för gamla elbilsbatterier, skriver Green Car Reports.

Staden Namie i östra Japan förstördes av jordbävningen och tsunamin 2011 och har sedan dess haft svårt att ta sig upp på fötter igen. 

Nu, sju år senare, ska en ny fabrik, inriktad på grön energi och bilar med nollutsläpp, öppna i staden, skriver Green Cars Report.

Det är biltillverkaren Nissan och en del av företaget Sumitomo som ska öppna fabriken med syftet att analysera, återanvända och återvinna batterier från Nissans elbilar. 

Elbilar lyfts fram som ett mycket miljövänligt framtidsalternativ. Men själva tillverkningen av de laddningsbara batterierna i elbilarna kräver stora utsläpp, vilket bland annat tidningen Ny Teknik lyfte fram i en artikel förra året.

Fabrik ska rymma stort antal elbilsbatterier

IVL Svenska Miljöinstitutet har tidigare i en rapport lyft fram vikten av att framställningen av elbilsbatterier måste energieffektiviseras. Annars riskerar miljövinsterna av att köra en elbil att delvis gå förlorade.

Fabriken ska öppna i staden Namie i Japan, som förstördes av jordbävningen och tsunamin i mars 2011.Foto: KIMIMASA MAYAMA / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Den nya japanska fabriken är konstruerad för att kunna rymma ett stort antal använda elbilsbatterier från den tidiga elbilsmodellen Nissan Leaf. 

Japan har strikta regler för bilinspektion vilket gör det billigare att göra sig av med bilar som är mellan fem och sju år gamla än att behålla dem på vägarna. Detta betyder att de första Nissan Leaf från 2011 snart kommer att vara redo för skroten. 

Tar emot elbilsbatterier från hela världen

Fabriken kommer att ta emot elbilsbatterier från Nissan-bilar från hela världen.

Företaget har utvecklat ett system för att kunna ta reda på den individuella styrkan som finns kvar i varje batteri för att kunna ta reda på vilka delar som kan återanvändas och vad som måste återvinnas, skriver Green Cars Report.  

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Klimat på Facebook – där kan du kommentera och diskutera våra artiklar

Expressen klimat

Till Expressens startsida

Mest läst i dag