Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nissan öppnar återvinningsfabrik för gamla elbilsbatterier i Japan

Den nya japanska fabriken är konstruerad för att kunna rymma ett stort antal använda elbilsbatterier från den tidiga elbilsmodellen Nissan Leaf. Foto: PETER FOLEY / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Fabriken ska öppna i staden Namie i Japan, som förstördes av jordbävningen och tsunamin i mars 2011. Foto: KIMIMASA MAYAMA / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Med elbilar minskar klimatpåverkan – men tillverkningen av batterierna tär samtidigt på jordens resurser.

Nu öppnar biltillverkaren Nissan en ny återvinningsfabrik för gamla elbilsbatterier, skriver Green Car Reports.

Staden Namie i östra Japan förstördes av jordbävningen och tsunamin 2011 och har sedan dess haft svårt att ta sig upp på fötter igen. 

Nu, sju år senare, ska en ny fabrik, inriktad på grön energi och bilar med nollutsläpp, öppna i staden, skriver Green Cars Report.

Det är biltillverkaren Nissan och en del av företaget Sumitomo som ska öppna fabriken med syftet att analysera, återanvända och återvinna batterier från Nissans elbilar. 

Elbilar lyfts fram som ett mycket miljövänligt framtidsalternativ. Men själva tillverkningen av de laddningsbara batterierna i elbilarna kräver stora utsläpp, vilket bland annat tidningen Ny Teknik lyfte fram i en artikel förra året.

Fabrik ska rymma stort antal elbilsbatterier

IVL Svenska Miljöinstitutet har tidigare i en rapport lyft fram vikten av att framställningen av elbilsbatterier måste energieffektiviseras. Annars riskerar miljövinsterna av att köra en elbil att delvis gå förlorade.

Fabriken ska öppna i staden Namie i Japan, som förstördes av jordbävningen och tsunamin i mars 2011. Foto: KIMIMASA MAYAMA / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Den nya japanska fabriken är konstruerad för att kunna rymma ett stort antal använda elbilsbatterier från den tidiga elbilsmodellen Nissan Leaf. 

Japan har strikta regler för bilinspektion vilket gör det billigare att göra sig av med bilar som är mellan fem och sju år gamla än att behålla dem på vägarna. Detta betyder att de första Nissan Leaf från 2011 snart kommer att vara redo för skroten. 

Tar emot elbilsbatterier från hela världen

Fabriken kommer att ta emot elbilsbatterier från Nissan-bilar från hela världen.

Företaget har utvecklat ett system för att kunna ta reda på den individuella styrkan som finns kvar i varje batteri för att kunna ta reda på vilka delar som kan återanvändas och vad som måste återvinnas, skriver Green Cars Report.  

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!