Biståndsminister Isabella Lövin, MP. Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅNBiståndsminister Isabella Lövin, MP. Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN
Biståndsminister Isabella Lövin, MP. Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN
Resandet måste minska, anser MP. Foto: JOCKE BERGLUND/AIRPICTURES / JOCKE BERGLUND/AIRPICTURES EXPRESSENResandet måste minska, anser MP. Foto: JOCKE BERGLUND/AIRPICTURES / JOCKE BERGLUND/AIRPICTURES EXPRESSEN
Resandet måste minska, anser MP. Foto: JOCKE BERGLUND/AIRPICTURES / JOCKE BERGLUND/AIRPICTURES EXPRESSEN

MP: Biobränsle inte nog, trafiken måste ned

Publicerad

Ett stopp för att sälja fossila drivmedel 2030 är ett nödvändigt steg, anser Miljöpartiet. Men det räcker inte för att få ner utsläppen från lastbilar, flyg och bilar så mycket som krävs.

Trafiken och resandet måste också minska.

– Det är klart att det är ett tufft mål, men vi måste också ha tuffa mål för att vi ska klara omställningen, säger klimatministern och språkröret Isabella Lövin.

Målet om stopp för försäljning av fossilbaserad bensin, diesel och flygbränsle till 2030 innebär ett högre mål än vad som finns i det klimatpolitiska ramverk som regeringen har fått igenom i riksdagen. Det är bara en av de 142 åtgärder som MP listar i sin klimatfärdplan för att klara Parisavtalet om klimatsatsningar. Åtgärderna som listas ställer en del krav på medborgarna vad gäller konsumtion och levnadssätt. Men det behöver inte alls bli jobbigt, enligt Lövin.

Ett bättre liv

– Färdplanen är ett instrument för ett bättre liv, ett hållbart liv, säger hon och tillägger att ingen väl vill gå tillbaka till klorblekt papper eller ozongas i sprayburkar.

Åtgärderna spänner över allt från matsvinn till energisparande, övergång till förnybar energi, arbetstidsförkortning och återbruk. Men det är transportsektorn som pekas ut som den viktigaste att få styrning på.

– El och biogas är det bästa för en cirkulär ekonomi. Men om ekvationen ska gå ihop måste mindre energi användas totalt sett. Vi har ingen möjlighet att resa så mycket som nu, säger Karin Svensson Smith, trafikpolitisk talesperson för partiet samt ordförande i riksdagens trafikutskott.

 

LÄS MER: Skyttedal uppmanar "dumpuckon" till fler flygresor 

 

Hon säger att MP bejakar resande men det måste ske med "mindre kol i lasten". Nya höghastighetsbanor för tåg är ett måste, till exempel.

Bland förslagen finns en vägslitageavgift för tunga transporter, full moms på flygresor, successivt höjd flygskatt samt ett system med utauktionering av landnings– och starträttigheter. Regionala flygplatser i norra Norrland och på Gotland ska undantas, men åtgärderna ska också resultera i att Arlanda inte byggs ut.

Ser fluff

Centerpartiets energipolitiske talesperson Rickard Nordin säger sig se mycket "fluff" bland MP:s åtgärder. Han anser att MP låser fast sig i skatt som lösning på flygutsläpp. Och mycket av åtgärderna är ensidigt inriktade på Sverige.

Jens Holm, miljöpolitisk talesperson för Vänsterpartiet, bedömer att ett MP som regeringsparti skulle kunna driva igenom en hel del av sina förslag redan nu, genom styrning av myndigheter och regeländringar som inte behöver dras genom riksdagen.

– Men det är för lite verkstad, säger han.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Klimat på Facebook – där kan du kommentera och diskutera våra artiklar

Expressen klimat

Till Expressens startsida

Mest läst i dag