Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ministern slår tillbaka – efter klimatkritiken

Tomas Enroth, infrastrukturminister. Foto: (C) PELLE T NILSSON / (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTURES
Bland annat finns planer på nya höghastighetståg mellan städer som Stockholm, Göteborg och Malmö. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL

Skeptiker har menat att byggnationen av nya stambanor för höghastighetståg i Sverige kan göra mer skada än nytta för miljön.

Nu slår infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) tillbaka.

– Jag tror alla inser att järnväg och tågtrafik är klimatsmart. Det är ett fantastiskt sätt om vi jämför med väldigt många andra trafikslag, säger han i ”Nyhetsmorgon” i TV4. 

Regeringens nya infrastrukturdepartement vill investera 700 miljarder kronor i den svenska infrastrukturen – bland annat för att bygga ut järnvägssystemet och göra nya stambanor för höghastighetståg. 

Men kritiker har dock ifrågasatt klimatnyttan i projektet och röster har höjts för att själva byggandet i sig riskerar att vara miljöskadligt. 

– Det är enormt stora koldioxidutsläpp som genereras under själva byggtiden. Det är mycket stål och betong och långa tunnlar eftersom banorna måste vara mycket rakare än dagens banor. Detta skapar i sig stora koldioxidutsläpp, har Maria Börjesson, professor i nationalekonomi vid Statens väg- och transportforskningsinstitut sagt.

Tomas Eneroth bemöter argumentet i ”Nyhetsmorgon”.

– Till viss del har de rätt. När det gäller själva byggnationen har den en klimateffekt, bygger man till exempel betongfundament, så kostar ju produktionen, och betong kommer ju innebära koldioxidutsläpp, det är sant. Å andra sidan tror jag alla inser att järnväg och tågtrafik är klimatsmart. Det är ett fantastiskt sätt om vi jämför med väldigt många andra trafikslag, och det är effektivt för det är många som kan transporteras, säger Tomas Eneroth. 

Tomas Eneroth i ”Nyhetsmorgon”. Foto: TV4

”Krävs att man reser ganska mycket”

Anna Elofsson är doktorand vid Chalmers tekniska högskola som forskar om hållbart resande. Hon har tidigare sagt till Expressen, i en intervju i april i fjol, att det finns ett tidsperspektiv som måste räknas in. Enligt henne behöver en tågsträcka vara hårt trafikerad för att satsningen ska vara lönsam:

– Det krävs att man reser ganska mycket för att det klimatmässigt ska vara lönt att bygga. För vissa sträckor kan det vara smartare ur ett koldioxidperspektiv att ta ett flyg i stället för att bygga järnväg, sa hon då. 

Anna Elofsson är doktorand vid Chalmers tekniska högskola och forskar om hållbart resande.

Eneroth, som i nytillträdda regeringen har gått från näringsminister till infrastrukturminister menar att stora satsningar på svenska järnvägen är en nödvändighet.

– Jag tror att de flesta förstår att det behövs, det har varit underinvesterat under lång tid. Tågen går inte i tid, det blir signalfel och växelfel, säger Eneroth, som fortsätter:

– Folk åker mer och mer tåg, företag vill skicka mer gods på tåg, då måste man också bygga ut järnvägssystemet.  

”Har byggts för lite”

I den tilltänkta jättemijardsatsningen finns bland annat planer på nya stambanor för höghastighetståg som ska avlasta nuvarande järnvägssystem.

– Det har byggts för lite. Om vi bygger nya spår innebär det att man kan avlasta järnvägssystemet. Så att snabbgående tåg kan gå mellan Stockholm och Göteborg och Malmö , kanske till och med ersätta flyget i vissa sträckor. Och i gengäld får vi faktiskt en bättre fungerande gods- och pendeltågstrafik i hela landet, säger Tomas Eneroth.