Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Max fasar ut rött kött: ”Satsat på gröna burgare”

Kolla in det senaste avsnittet.
Inom tre år ska minst varannan hamburgare som beställs på Max vara grön. Foto: Di TV Hållbarhet
Inom tre år ska minst varannan hamburgare som beställs på Max vara grön. Foto: JONAS LINDKVIST / DN TT NYHETSBYRÅN

Inom tre år ska minst varannan hamburgare som beställs på Max vara grön. 

Det säger Kaj Török, hållbarhetschef på Max i Di TV Hållbarhet. 

– Under de senaste tre åren har försäljningen av våra gröna burgare ökat med tusen procent. 

Max hamburgare är ett av tre företag i världen som kallar sig för klimatpositiva. Samtidigt kommer 53 procent av företagets utsläpp av växthusgaser från deras köttkonsumtion. 

– Vi startade 1968 och på den tiden hade man inte en tanke på att köttet kunde ha den här inverkan på klimatet. Det vi har gjort sedan dess är en mängd olika saker. Framförallt har vi satsat massor på gröna burgare, det berättar Kaj Török som är hållbarhetschef på Max i Di TV Hållbarhet. 

Hållbarhet är ett programformat i Di TV som behandlar aktuella frågor inom klimat och hållbarhet. Det sänds varannan onsdag klockan 11.30. 

Fasar ut köttet 

Hur bindandet av koldioxid går ihop med att minska utsläppen förklarar Kaj Török med det akuta klimatläge vi står inför. 

– Det kom med Parisavtalet. Att hela världen måste både minska och binda. Det räcker inte bara med att minska för att nå tvågradersmålet. Hela världen ska bli klimatpositiva fram till 2050. Blir vi det redan i dag så kommer det att bli mycket lättare att nå framtida mål. 

Restaurangkedjans ”gröna burgare”, det vill säga deras plantbaserade eller veganska hamburgare, är en av deras satsningar för att bidra till minskade klimatförändringar. 

– Senast 2022 ska högst varannan hamburgare som beställs på Max vara köttbaserad. 

Ökar i utsläpp

Att Max under de senaste åren faktiskt ökat sitt utsläpp förklarar Kaj Török som en reaktion på att restaurangkedjan blivit större. 

Han menar att trots att de ökar i utsläpp som företag minskar de i den genomsnittliga måltiden som intas på en av deras restauranger. 

– Man kan inte kolla på Max utsläpp utan det är utsläppen som från den genomsnittliga måltiden som måste minska.