Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Luften som dödar över en miljon per år

Dumpat skräp utanför Amritsar, Indien. Foto: RAMINDER PAL SINGH / EPA / TT
En protest mot den dåliga luften i Kolkata, Indien, i januari. Foto: PIYAL ADHIKARY / EPA

BUDAPEST. FN firar som vanligt Världsmiljödagen i dag, den 5 juni.

Temat i år är luftföroreningar.

Indien borde lyssna.

För inget land har sämre luft i städerna än de indiska.

Den är dödlig och kräver över en miljon offer per år.

Det är Kina som står som värd för årets Världsmiljödag, med storstaden Hangzhou som centrum. Det kan tyckas underligt, Kinas storstäder är ju inte direkt kända för sin rena luft.

Men utvecklingen där går trots allt åt rätt håll. Kina införde 2013 mycket hårda åtgärder för att minska luftföroreningarna och det har gett resultat.

Kina är också ett land som satsar hårt på exempelvis elfordon, 99 procent av världens eldrivna bussar finns i Kina, liksom hälften av alla elbilar.

Så nej, världens mest luftförorenade huvudstad är inte Peking längre. Det är New Delhi i Indien.

Faktum är att 22 av världens 30 mest förorenade städer ligger i Indien, främst den norra delen, enligt en rapport från Greenpeace i mars. Enligt WHO är nio av världens 10 mest förorenade städer indiska.

En flicka uppmärksammar den dåliga luften i Indien i Kolkata i januari. Foto: PIYAL ADHIKARY / EPA
En man samlar plast som kan återvinnas vid den skräpiga stranden i Bombay. Foto: RAFIQ MAQBOOL / AP TT

Vi talar små partiklar i luften så kallade PM 2,5, partiklar så små att de är osynliga för de mänskliga ögat.

Världshälsoorganisationen WHO:s gränsvärde är att luften inte bör innehålla mer än 25 mikrogram per kubikmeter under ett dygn, eller 10 mikrogram på ett år. Indiens mest förorenade stad - Gurugram - ligger på 135 i snitt över ett år.

Smogen är som värst i norra Indien under senhösten och vintern och det finns dagar i New Delhi då värdena sticker iväg till runt 1000.

Det har varit så illa att brandkåren satts in i Indiens huvudstad för att sprida vatten från stadens höga byggnader för att binda damm. Det byggs en hel del i Indiens storstäder och det är en viktig orsak till föroreningarna, liksom utsläpp från dieselmotorer.

”Det är ett nödläge”

Arvind Kumar är lungkirurg vid New Delhis Sir Ganga Ram Hospital och han ser dagligen vilket pris indierna betalar för den smutsiga luften.

Han har varit kirurg i 30 år och när han inledde sin karriär så var 80 till 90 procent av hans lungpatienter rökare, framför allt män i 50 och 60 årsåldern.

Så är det inte längre. I dag är cirka hälften av patienterna personer som aldrig rökt, och 40 procent av dem är kvinnor. De är yngre än de var förr.

– En del av dem har svarta avlagringar i sina lungor när de är tonåringar, vad kommer att hända med dem om 20 år, säger han till Financial Times.

– Det är en tyst kris. Det är ett nödläge.

Smog över Bombay, Indien. Smogen är som värst under senhösten och vintern. Foto: DIVYAKANT SOLANKI / EPA
Amritsar, Indien, i juni. 22 av världens 30 mest förorenade städer ligger i Indien. Foto: RAMINDER PAL SINGH / EPA / TT
1,24 miljoner dog av luftföroreningar under 2017. Här Bombay i mars. Foto: DIVYAKANT SOLANKI / EPA

Och det kräver liv. Globalt anses luftföroreningar orsaka cirka sju miljoner förtidiga dödsfall. Bara i Indien var siffran 1,24 miljoner under 2017.

Detta är ett nödläge som Indiens politiker slutligen börjat ta på allvar. Indien har just gått till val och premiärminister Narendra Modi och hans BJP-parti blev omvalda för ytterligare en femårsperiod.

Vid det förra valet 2014 nämndes knappt miljön alls under valkampanjen. Denna gång däremot lovade alla de stora partierna åtgärder, BJP har exempelvis lovat att minska på föroreningarna i de 102 mest förorenade städerna med 35 procent de kommande fem åren.

Lägger mer pengar på att bygga en staty

Premiärminister Narendra Modi koncentrerade sig på ekonomisk tillväxt under sin första mandatperiod och Indien är ett av världens snabbast växande länder. Det är också ett land som närmar sig 1,4 miljarder människor, ett land som år 2024 väntas ha lika många invånare som Kina.

För kritikerna så är Indiens åtgärder mot luftföroreningarna för lite och för sent. Enligt en nu gällande plan så har 91 miljoner dollar avsatts för de kommande två åren. Samtidigt har staten spenderat 400 miljoner dollar på att bygga världens största staty.

Kina visar som sagt att det går att vända på utvecklingen, men en viktig skillnad är förstås att Kina är en enpartistat där landets president Xi Jinping kan ta till drakoniska åtgärder. Städer som förlitade sig på koleldade kraftverk var ibland tvungna att stänga av el till sjukhus och skolor.

Luftföreningarna i Sydasien och Ostasien är så omfattande att de även tros påverka klimatet. Här Dhaka i Bangladesh. Foto: SYED MAHAMUDUR RAHMAN / ZUMA PRESS/TT
Giftiga sopor bränns i Dhaka, Bangladesh. Foto: SYED MAHAMUDUR RAHMAN / ZUMA PRESS /TT

Indien är ett betydligt trögare land, världens folkrikaste demokrati med en ökänd byråkrati. Och det är inte bara i storstäderna som luften är dålig, ett stort problem är också inomhusföroreningar på landsbygden där många fortfarande lagar sin mat på ved- eller koleldade ugnar.

– Lärdomen från Indien är att det inte går att lösa luftkvalitén utomhus om en majoritet av befolkningen använder sig av smutsigt bränsle inomhus, säger Kirk Smith, professor vid Berkeley-universitetet i Kalifornien till Los Angeles Times. Han har studerat luftföroreningarna i Indien.

Luftföreningarna i Sydasien och Ostasien är så omfattande att de även tros påverka klimatet. Monsunerna verkar exempelvis ha minskat i intensitet de senaste decennierna.

Samtidigt finns det forskare som tror att luftföreningarna delvis minskar effekterna av klimathotet. En del av partiklarna - exempelvis sulfiter - reflekterar solljuset och det är möjligt att temperaturen skulle ha ökat än mer om inte luften är så smutsig som den är över städer som New Delhi.