Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Luften i Stockholm är 100 gånger bättre än för 50 år sedan

Huruvida rapporten påverkar diskussionen om att införa miljözoner i Stockholm är ännu inte klarlagt, menar Gunnar Söderholm, chef vid miljöförvaltningen. Foto: CHRISTOFFER HJALMARSSON
"Stockholm är hundra gånger bättre i dag, och den stora förklaringen till det är fjärrvärme och bättre bilar", säger Gunnar Söderholm, förvaltningsdirektör. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Luften i Stockholm är bättre än på många år – det framgår av en ny rapport som Stockholms stad har gjort. 

Men än kan man inte dra några slutsatser om hur detta påverkar planerna på miljözoner, menar förvaltningsdirektör Gunnar Söderholm. 

– Stockholm är hundra gånger bättre i dag, och den stora förklaringen till det är fjärrvärme och bättre bilar.

Varje år utreder SLB-analysgruppen på Stockholms stad miljöförvaltning luftkvaliteten i Stockholm. Och i år visar glädjande resultat.

– Rapporten visar bästa resultatet på många år, och det gäller både kvävedioxidhalten och partiklar, säger förvaltningsdirektör Gunnar Söderholm. 

På flera av mätstationerna uppmättes rekordlåga halter av kvävedioxid, vilket dieselbilar är den stora boven till. 

EU:s miljökvalitetsnormer uppnåddes med god marginal, och även den svenska, strängare, miljökvalitetsnormen klarades på alla mätstationer förutom på Hornsgatan. Men även där har resultaten förbättrats jämfört med tidigare uppmätta nivåer. 

Gunnar Söderholm, chef för miljöförvaltningen i Stockholms stad. Foto: JOHAN PONTEN

”Kurvan fortsätter åt samma håll”

Gunnar Söderholm säger att detta följer de senaste årens utveckling. Men årets rekordresultat kan enligt honom till viss del bero på tur med vädret. 

– Inget av detta är förvånande i sig utan kurvan fortsätter åt samma håll – men man kan säga att kurvan fortsätter men förstärktes av ett gynnsamt väder förra året, säger han. 

Jämför man dagens Stockholmsluft med hur det var för 50 år sedan, har det skett en enorm förbättring. 

– Stockholm är hundra gånger bättre i dag, och den stora förklaringen till det är fjärrvärme och bättre bilar, säger Gunnar Söderholm. 

 

LÄS MER: Jan-Erik Berggren: Rapport visar att luften blivit bättre i Stockholm – eller?  

Både mängden partiklar och kvävedioxid har minskat i Stockholm, visar en ny rapport. Foto: ERIK SVENSSON / SCANPIX SWEDEN

Underlag till diskussion om miljözonerna

Samtidigt som rapporten släpps är diskussionen om de kommande miljözonerna brinnande. Men hur de här resultaten kommer att påverka miljözonernas vara eller icke vara kan vara för tidigt att säga. Förbättringen av Stockholmsluften har man sett under flera år, men i rapporten står även att det ökade antalet dieselbilar och lätta lastbilar i fordonsflottan till viss del har bromsat in den glädjande kurvan de senaste åren.

Gunnar Söderholm vill inte dra några större slutsatser av rapporten. 

– Det här är bara ett av underlagen som vi lägger fram för att kommunfullmäktige senare ska kunna ta ställning till var det behövs miljözoner, hur de ska utformas och hur man ska kunna nå de miljömål som Stockholm har. 

Han menar att det är fler faktorer än enbart luftkvaliteten som spelar in i diskussionen. 

– Vi kommer att göra en grundlig utredning och titta mer i detalj på hur fordonsflottans sammansättning ser ut tillsammans med massa andra faktorer, och sedan göra prognoser inför framtiden. 

 

LÄS MER: Dieselförbud och fordonsskatt – så vill partierna göra med din bil 

 

 

Mer ur rapporten

EU:s miljökvalitetsnormer för kvävedioxidnivåer klarades med god marginal på alla mätstationer. 

Även på Hornsgatan, där de högsta nivåerna uppmättes, hade en minskning skett från ett medelvärde på 42,9 till 35,2. År 2000 var värdet 50,8.

De minskade kvävedioxidnivåerna i Stockholm beror enligt rapporten på flera faktorer: skärpta avgasgrav, införande av trängselskatt, förnyelse av fordonsflotta och en större mängd miljöbilar. Samtidigt menar man att man måste göra fortsätta åtgärder för att kunna minimera hälsoeffekterna på stockholmare. 

För fjärde året i rad klarades miljökvalitetsnormen för partiklar, PM10, vid samtliga mätstationer i gatumiljö. Enligt rapporten beror detta till viss del på att Stockholms stad prioriterat att dammbinda på de värst drabbade gatorna och att dubbdäcksförbud införts. 

 

Tre frågor om miljözonerna

När införs de? 

Redan i dag finns en typ av miljözon för reglering av tyngre fordon som används i åtta kommuner i Sverige. Från och med 1 januari 2020 införs möjligheten för kommunerna att införa två zoner till: 

Klass 2: Från och med januari 2020 kommer bensin- och dieselbilar med utsläppskraven för Euro 5 och Euro 6 att kunna köra i zonen. Samma gäller för elhybrider och laddhybrider med dieselmotor.

1 juli 2022 skärps dock kraven till att enbart bilar med Euro 6 får köra i zonen.

Klass 3: I den strängare zonen tillåts enbart elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i Euro 6-klass köra. 

 

Var införs de? 

Det är kommunerna själva som får avgöra om, hur och när de vill införa miljözoner från och med 2020. Det är därför inte säkert att det kommer att införas i din kommun. Än så länge är det bara den styrande rödgröna majoriteten i Stockholm som meddelat att miljözoner blir av, men det kan ändras om alliansen får makten efter valet. 

 

Kommer min bil att förbjudas? 

På Transportstyrelsens hemsida kan du knappa in din bils registreringsnummer. Klicka på fliken "teknisk data", och sedan vidare till "motor och miljö". Där står om bilen har Euro5- eller Euro6-klass. Om ingen klass står innebär det att bilen har Euro4-klass eller lägre, och förbjuds därmed i miljözonerna.