Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lista: Här finns de giftigaste bilarna

Det här är Sveriges klimatmål
Störst andel bränslesnåla bilar finns i Södertälje.
Foto: TT NYHETSBYRÅN
Sundsvall är sämst i klassen.
Foto: NILS JOHAN TJÄRNLUND / NILS JOHAN TJÄRNLUND
Utsläppen från trafiken är en av de största klimatutmaningarna i Sverige.
Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Södertäljebor har störst andel bränslesnåla bilar, visar en mätning från Kvdbil.

Sämst i klassen är Sundsvall, rapporterar Teknikens värld.

Samtidigt är boende i Nacka förkämpar när det kommer till el- och hybridbilar.

Mätningen från Kvdbil baserar sig på det europeiska genomsnittet om 120 gram koldioxid per kilometer. De har jämfört hur bilflottan i Sveriges 20 största städer placerar sig i förhållande till snittet. 

Lite oväntat ligger Södertälje bäst till. Andelen bilar som placerar sig under koldioxidsnittet i Södertälje är 36,4 procent. I Sundsvall, som har lägst andel bränslesnåla bilar, är motsvarande siffra 23,6 procent.

– Det är svårt att ge ett rakt svar på varför Södertälje är bäst i klassen. Det skulle kunna bero på ett starkt bilintresse i staden präglat av Scanias och Volkswagens närvaro. Södertälje har också många stora arbetsplatser, ligger i en storstadsregion och har lägre inkomstnivåer än genomsnittet. Sammantaget kan det bidra till att fler Södertäljebor väljer mindre bilar med bränslesnålare motorer, säger Madeleine Fritz, försäljningschef på Kvdbil, enligt Teknikens värld.

Störst andel elbilar i Nacka

Södertälje är tätt följt av Lund och Nacka när det kommer till störst andel bränslesnåla bilar. Nacka kommun har också störst andel el- och hybridbilar, medan Sundsvall återigen är sämst i klassen, visar samma mätning.

I Nacka utgör laddbara bilar 12,6 procent av bilflottan, medan motsvarande siffra i Sundsvall är 2,7 procent. Mätningen visar på en tydlig uppdelning mellan stad och land, enligt Madeleine Fritz.

– Återkommande rapporter visar på stora skillnader mellan stad och land, men vår rapport slår också fast att det finns klara skillnader mellan städerna. Omställningen går betydligt snabbare i storstadsregionerna, säger hon enligt Teknikens värld.

Madeleine Fritz poängterar att omställningen ofta hänger ihop med ekonomi.

– Att städer utanför våra tre storstadsområden släpar efter är nog precis som för glesbygden en kombination av längre körsträckor, sämre laddmöjligheter och bristande räckvidd för många av de modeller som finns på marknaden. För många hushåll är det utan tvivel också en plånboksfråga. El- och hybridbilar är fortfarande relativt dyra och det blir extra kännbart i de delar av landet där inkomstnivåerna är lägre.

Var tredje planerar att köpa

Expressen och Sifo undersökte nyligen hur många svenskar som funderar på att köpa en laddbar bil. I mätningen svarade var tredje person att de planerar att köpa en el- eller hybridbil.

– Det är en klar markering om att det nu är elbilar och hybridbilar som är på väg. De flesta köper inte en ny bil, men det här indikerar att det är ett förstahandsval om de hade haft möjlighet, kommenterade Toivo Sjörén, opinionschef på Sifo.

Här finns de giftigaste bilarna

Andel bilar under 120 gram i procent:

Södertälje 36,4

Lund 36,2

Nacka 36,1

Göteborg 35,8

Stockholm 33,7

Borås 32,8

Linköping 32,4

Helsingborg 31,7

Malmö 31,5

Jönköping 31,2

Norrköping 31,1

Huddinge 30,8

Uppsala 30,5

Örebro 30,0

Västerås 29,8

Halmstad 29,6

Gävle 27,9

Eskilstuna 27,6

Umeå 25,1

Sundsvall 23,6


Andel el- och hybridbilar:

Nacka 12,6

Stockholm 10,2

Lund 9,7

Södertälje 7,1

Huddinge 5,9

Göteborg 5,7

Malmö 5,0

Linköping 4,9

Uppsala 4,6

Örebro 4,2

Jönköping 4,0

Borås 3,8

Umeå 3,5

Eskilstuna 3,4

Västerås 3,4

Helsingborg 3,4

Norrköping 3,3

Gävle 3,0

Halmstad 2,8

Sundsvall 2,7


Källa: Kvdbil/Teknikens värld. Statistiken bygger på var bilarna är registrerade vilket kan skilja från var bilarna används.

Rapport: Klimatmål kräver dubbelt bensinpris

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.