Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Larmet: Efterfrågan på elbilar ger barnarbete

Bilindustrin försöker garantera barnarbetsfria bilar, men eftersom kobolten anrikas vidare i andra länder är det svårt att fastställa vilka gruvor vilken kobolt kommer från. Foto: CNN
Elbilen har hyllats över hela världen som ett mer miljövänligt och klimatsmart alternativ för att minska den globala uppvärmningen. Foto: Colourbox

Elbilar saluförs som framtidens miljövänliga trafikval.

Men varje fordon kräver omkring sex kilo av grundämnet kobolt – som på flera håll i världen bryts i gruvor som använder barnarbetare.

– Siffror för barnarbete säger att det går ner generellt förutom inom just gruvsektorn där det förväntas gå upp, säger Therese Sjöström på Swedwatch till Expressen TV.

Elbilen har hyllats över hela världen som ett mer miljövänligt och klimatsmart alternativ för att minska den globala uppvärmningen.

I takt med att försäljningen ökat har även priset på grundämnet kobolt, som är en nödvändig del i batterierna som krävs i elbilar, ökat med över 300 procent de senaste två åren.

Samtidigt kommer flera larm om att utvinningen av kobolt görs med hjälp av barnarbetare.

CNN kunde nyligen visa ett reportage där de med hjälp av dold kamera kunde visa hur små barn deltog i arbetet vid en koboltgruva i Kongo-Kinshasa.

"Efterfrågan på kobolt är enorm"

Therese Sjöström, statsvetare på organisationen Swedwatch som arbetar för hållbar utveckling och minskad fattigdom genom respekt för mänskliga rättigheter, är bekymrad över utvecklingen.

– Siffror för barnarbete säger att det går ner generellt förutom inom just gruvsektorn där det förväntas gå upp. Eftersom efterfrågan på kobolt är så enorm och väntas öka fruktar man att det kommer öka, säger hon i Expressen TV.

Swedwatch uppskattar att det finns omkring 150 miljoner barnarbetare i världen i dagsläget, varav majoriteten är mellan fem och elva år gamla.

– Hälften av dem arbetar under förhållanden som är direkt farliga, det gäller i allra högsta grad i länder som Kongo, säger Therese Sjöström.

Bilindustrin försöker garantera barnarbetsfria bilar, men eftersom kobolten anrikas vidare i andra länder är det svårt att fastställa vilka gruvor vilken kobolt kommer från.

Kobolt:

Kobolt är en hård, glänsande silvergrå metall som har en hög smältpunkt.

Metallen är ferromagnetisk, vilket betyder att det går att magnetisera för att göra permanenta magneter. 

Dess höga smältpunkt gör att kobolt efterfrågas i konstruktionen av bland annat jetmotorer, rymdskepp och turbiner. 

Batterier är ett annat användningsområde för kobolt, där det används i litiumjonbatterier, nickelkadmiumbatterier och i nickelmetallhybridbatterier. 

Den Demokratiska republiken Kongo (DRC) står för 64 procent av världsproduktionen av kobolt.

Inom EU sker brytning av kobolt i Finland och Nya Kaledonien (Frankrike).

 

Källa: Sveriges geologiska undersökning, SGU

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!