Ett fåtal av de vegetariska varorna som finns i dagligvaruhandeln är svenska och ekologiska, enligt en marknadsundersökning gjord av Ekomatcentrum.
Sverige har ett mål om att maten som går till offentlig sektor ska vara 60 procent ekologisk fram till år 2030. Det är i dagsläget inte nåbart, befarar Ekomatcentrum.
Tillsammans med åtta av Sveriges ledande konsumentorganisationer har de skrivit under ett upprop som överlämnats till landsbygdsminister Jennie Nilsson (S).
– Jag ser detta som ett uttryck för att vi har allt fler medvetna konsumenter som efterfrågar och väljer växtbaserade livsmedel från Sverige, säger Jennie Nilsson.
”Vi vill ha en skrivning i livsmedelsstrategin”
Det råder brist på svensk ekologisk frukt och grönt eftersom efterfrågan på vegetarisk mat ökar, säger Jennie Nilsson. Därmed är det naturligt att dagligvaruhandeln söker produkter från utlandet.
– Min förhoppning är att den svenska produktionen av vegetariska produkter med tiden kan motsvara den efterfrågan vi nu ser.
Med i uppropet finns konsumentorganisationerna WWF, Naturskyddsföreningen, Vi konsumenter, Sveriges konsumenter, Medveten konsumtion, KRAV, föreningen Ekokockar och Baljväxtakademin.
Deras argument är att svenska bönder ska få rätt förutsättningar att producera mer svensk, ekologisk och växtbaserad mat.
– Vi skulle vilja ha en skrivning i livsmedelsstrategin om att försöka få till en ökning utav växtbaserat protein från Sverige, säger Eva Fröman vid Ekomatcentrum.
Enligt Jennie Nilsson ligger den svenska livsmedelsstrategin fast.