Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lär dig ecodriving: Spara bränsle – och skona klimatet

Många säkerhetsrisker med uppkopplade bilar.
Berit Johansson, förbundsordförande för Sveriges trafikutbildares riksförbund, ger sina bästa ecodrivingtips.Foto: Privat
Berit Johansson, förbundsordförande för Sveriges trafikutbildares riksförbund, ger sina bästa ecodrivingtips.Foto: STR

Alla som tar körkort på trafikskola i dag får lära sig så kallad ”ecodriving”, miljövänlig och ekonomisk körning.

Men även de som kört bil i många år har mycket att vinna på att anamma knepen.

– Man kan få ner bränsleförbrukningen med upp till 15-20 procent, spara tusentals kronor och minska slitaget på bilen, säger trafikläraren Berit Johansson, förbundsordförande för Sveriges trafikutbildares riksförbund. 

För ungdomar som tar körkor via trafikskola är miljötänket nu en naturlig del av utbildningen. Det finns nämligen med i kursplanen och tas upp på teori- och körprov.

– Mycket handlar om att köra med bättre framförhållning. Det minskar inte bara belastningen på miljön utan ökar också säkerheten, förklarar Berit Johansson som varit trafiklärare sedan 1990. Hon har bland annat utbildat personal inom vård och omsorg i ecodriving. 

Ett exempel hon ger är att man ska släppa gasen om man närmar sig ett rödljus.

– Genom att tidigt planera långt framför dig då du kör och att släppa på gasen och motorbromsa så slipper du i bästa fall stanna helt och kan i stället accelerera då det slår om till grönt, säger Berit Johansson.

I Sveriges trafikutbildares riksförbunds utbildning för blivande körkortstagare och handledare framhålls det att man kan spara drygt 4 000 kronor om året på att tillämpa ecodriving. I snitt minskar de förare som lär sig detta bränsleåtgången med 13 procent.

– Har man däremot en nyare bil som bara drar 0,3-0,4 liter per mil gör en bränslereducering på 10-15 procent inte så mycket i pengar, men du kan fortfarande spara på miljö och fordon. Kör du få mil per år blir ju utsläppen också mindre.

Andra viktiga ingredienser är att hålla hastighetsbegränsningarna (ju högre fart, desto större utsläpp) och att ”hoppa över växlar”.

– Numera lär vi eleverna att – om trafiksituationen medger – accelerera snabbt och exempelvis gå från tvåan till fyran eller trean till femman. Det drar mindre bränsle och minskar slitaget på fordonet.

Bästa ecodriving-tipsen:

Låt bilen stå. Försök att åka kollektivt i stället. Behöver du använda bilen ska du göra många ärenden på en gång. Varje kallstart drar extra §§bränsle. 

Planera din körning. Lätta på gasen och växla ner om det slår om till rött så kan du motorbromsa och kanske slippa stanna alls och i stället rulla vidare och accelerera när det blir grönt. (En bil som motorbromsar förbrukar inget bränsle. Själva bromsverkan kommer från friktionen inne i motorn).

Håll avstånd till framförvarande. Det underlättar planeringen att köra miljösmart och ger bra säkerhetsmarginaler. 

Accelerera snabbare och hoppa över växlar. Det är oftast både säkrare och mindre bränsleslukande att fort öka hastigheten och att gå från exempelvis tvåans till fyrans växel eller treans till femmans.

Underhåll bilen. Ligg i det övre intervallet för vad däcken ska ha för lufttryck och serva den regelbundet så att du har färsk olja och rena filter.

Välj automat. En modern automatväxlad bil drar generellt sett mindre bränsle än ett fordon med vanlig växellåda. 

Accelerera på rätt ställe. Kommer det en ny vägskylt i uppförsbacken kan du med fördel vänta till nedförsbacken med att trycka på gasen.

Undvik kopplingen. Tryck bara ner kopplingen när du måste, det vill säga i samband med växling. (Motorn förbrukar bränsle när kopplingen är nertryckt).

Håll hastigheten. Det drar mer bränsle om du kör fortare och det är säkrare att följa skyltarna. 

Säkerheten först. Trafiksäkerheten har alltid högre prioritet än ecodriving och det är alltid rådande trafikmiljö och dess trafikanter som avgör dina beslut och styr din körning.

Förnyelsebart bränsle? Vill du köra klimat smartare med din fossildrivna förbränningsmotor, byt till förnyelsebart bränsle, exempelvis HVO om du har en dieselbil. Men kolla med tillverkaren för om det går att byta bränsle.

Källa: Berit Johansson, Sveriges trafikutbildares riksförbund. 

Backa in när du parkerar – och undvik tomgång

Att inte låta bilen gå på tomgång utan att i stället stänga av motorn vid stopp är ett annat sätt att få ner bränsleförbrukningen, liksom att underhålla bilen så att det är tillräckligt med luft i däcken och att oljan är bytt. 

Under acceleration med en automatväxlad bil kan du få den att växla upp snabbare om du när motorvarvet är högt lättar ytterst lite på gasen. På så sätt talar du om för bilen att växla till nästa växel, sedan kan du gasa igen. När du kommit upp i marschfart ska du försöka ”surfa” med så lite gas som möjligt för att bibehålla farten. Här kan faktiskt din farthållare vara bra vid landsvägskörning om vägen inte innehåller störande trafik eller kuperad terräng. 

Ett annat knep är att backa in på parkeringen när bilen är varm så att du kan starta bilen med att köra framåt. Då motorn är kall drar nämligen backning extra mycket bränsle. 

Ettans växel ska man dock bara använda extremt korta sträckor.

– Och kör du i 110-120 kilometer i timmen är det förstås högsta växeln som gäller, säger Berit Johansson

Fotnot: För elbil och hybridbil gäller lite andra råd. Se faktarutor!

Genom ecodriving kan du:

■ Öka trafiksäkerheten.

■ Minska din bränsleförbrukning med i snitt 13 procent, men upp till 20 procent.

■ Få ner dina koldioxidutsläpp med mer än 20 procent.

■ Minska kostnader för service och underhåll av fordonet. 

■ Dessutom få färre skador på gods och fordon, lägre andel sjukskrivningar och mindre stress (efter ecodriving-utbildning av personer som kör i tjänsten). 

Källa: STR

Ecodriving med elbil:

■ Att köra på el kräver en annan teknik än en förbränningsmotor. Här är några grundtips för att inte minska räckvidden: 

 ■  Accelerera mjukt. ”Surfa på gasen”, det vill säga kör med minimalt gaspådrag för att bibehålla farten.

■ Släpp gasen i tid (elmotorn genererar ström och laddar batteriet när du/bilen motorbromsar).

■ Har bilen ”eco-roll” (vilket betyder att bilen ”frirullar”) kan det ibland vara bättre att använda den, då stängs elmotorn av helt och du rullar på levandekraften.

■ Var sparsam med andra elförbrukare (sätesvärme, el-bakruta, rattvärme etc), det kan minska räckvidden avsevärt.

■ Kör inte för fort på landsväg och motorväg, över 100 km/h minskar räckvidden avsevärt på de flesta elbilar.

Källa: Berit Johansson, Sveriges trafikutbildares riksförbund.

Ecodriving med hybrid, bil med förbränningsmotor och eldrift via batteri:

■ Om du kan välja, kör på eldrift inom tätbebyggt område. Där är förbrukningen på en förbränningsmotor som högst per mil, med andra ord spar du mer. 

■ När du sedan kör med förbränningsmotorn så använd dina ecodriving-kunskaper riktade mot just förbränningsmotor och använd följaktligen tekniken beskriven för elbil när bilen – eller du själv – växlar till el.

Källa: Berit Johansson, Sveriges trafikutbildares riksförbund.

Vi reder ut skillnaden på klimat och väder.