Den panamaregistrerade oljetankern "Sanchi" kolliderade med ett lastfartyg från Hongkong omkring 260 kilometer utanför Shanghai på Kinas östkust. Tankern var på väg med olja från Iran till Sydkorea. Olycksorsaken är inte utredd.
https://twitter.com/ReutersWorld/status/950327243129147392
Ännu på måndagen har räddningsmanskapet inte kunnat ta sig ombord på den brinnande tankern. Man befarar att de 32 ombord har omkommit. Hittills har en av dem hittats död.
De 21 besättningsmedlemmarna på det kinesiska lastfartyget kunde alla undsättas.
Tjock svart rök bolmar från fartyget, och enligt det kinesiska transportministeriet är det för farligt att i nuläget ta sig närmare "Sanchi" på grund av giftig rök. Det uppger BBC.
Räddningsfartygen försöker släcka branden genom att på avstånd begjuta tankern med havsvatten med vattenkanoner. Men tiden börjar rinna ut. Dåligt väder försvårar också räddningsarbetet.
"Hela lasten kan rinna ut i havet"
Risken finns att oljetankern exploderar och sjunker till botten. Det uppger den statliga kinesiska televisionen CCTV, enligt nyhetsbyrån Reuters. En explosion skulle sannolikt innebära en katastrof för miljön i regionen.
– Potentiellt skulle hela lasten, 136.000 ton, kunna rinna ut i havet, det skulle göra den här oljeläckan till en av de topp tio värsta läckorna genom tiderna, säger oceanografen Dr Simon Boxall till BBC.
https://twitter.com/chicagotribune/status/950359201909534720
Om en del av lasten följer med intakt till botten kan den giftiga oljan ligga och läcka ut i åratal. Oljan som "Sanchi" fraktade är av en lättflyktig typ, kondensat. Den är en sorts lättolja som kan raffineras till olika bränslen.
Oljan är utan färg och doft och betydligt svårare att upptäcka och sanera än vanlig tjockolja som bildar klumpar i havet vid utsläpp.
Kina har skickat ut ett antal fartyg som deltar i räddningsaktionen och försöker släcka den brinnande tankern. Sydkorea och USA bidrar också med helikopter och militärt flyg.
https://twitter.com/ReutersWorld/status/950335040864641024